Episode 5 - En virksomhedsejers mange roller
I denne episode af &Peopl Talks dykker Jesper fra &Peopl ned i de mange roller, som virksomhedsejere jonglerer med. Jesper taler med Pernille Vejbæk og Thomas Grau-Hansen om deres rejse som selvstændige, de udfordringer de møder, og hvordan de håndterer de mange opgaver. De diskuterer vigtigheden af at delegere, finde den rette balance mellem kontrol og tillid, samt myter og fejl i virksomhedsejerskab. Afslutningsvis giver de råd til nye virksomhedsejere om at springe ud i det og investere i deres forretning.
Jesper på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/jesper-lohmann-andersen/
&Peopl på Instagram https://www.instagram.com/andpeopl/
Pernille på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/someentusiast/
Pernille på Instagram https://www.instagram.com/vejbaek_/
Thomas på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/thomas-grau-hansen-63887483/
https://www.bloom-objects.com/
https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/oestjylland/estate-aarhus-c
Blogindlæg: En virksomhedsejers mange roller
Har du nogensinde følt, at du jonglerer med 10 bolde på én gang? Som virksomhedsejer er det ofte virkeligheden. I dagens episode af &Peopl Talks dykker vi ned i de mange roller... eller Forestil dig, at du er marketingchef om morgenen, bogholder om eftermiddagen og HR-ansvarlig inden sengetid. Lyder det bekendt? Så er dagens episode af &Peopl Talks noget for dig!
I dagens episode af &Peopl Talks dykker vi ned i de mange roller, en virksomhedsejer skal balancere. Fra marketingchef til bogholder, HR-ansvarlig og daglig driftsleder – der er virkelig mange forskellige ting, man skal kunne! Vores vært, Jesper Lohmann Andersen, udforsker de udfordringer og fordele, der følger med alle de her kasketter, og giver gode råd til, hvordan man kan få succes som selvstændig eller iværksætter.
I denne episode undersøger vi de komplekse realiteter ved at være virksomhedsejer i dagens dynamiske forretningsmiljø. Vi kommer ind på de utallige ansvarsområder, der strækker sig fra strategisk planlægning og økonomistyring til medarbejderledelse og overholdelse af lovgivning. Jesper Lohmann Andersen trækker på sin egen erfaring og indsigt og giver et nuanceret perspektiv på de færdigheder og den mentalitet, der kræves for at navigere i disse forskellige roller. Han understreger vigtigheden af tilpasningsevne, modstandsdygtighed og en proaktiv tilgang til problemløsning.
Gæster og deres rejser
Jesper snakker med Pernille Vejbæk, direktør og founder af Bloom Objects, og Thomas Grau-Hansen, indehaver af Estate Aarhus C, om deres rejser som selvstændige.
Pernille Vejbæk og Bloom Objects
Pernille fortæller om sin inspiration til at skabe flotte og miljøvenlige ting til hjemmet, og hvordan hun har klaret opstartsfasen med alt fra produktudvikling til markedsføring.
Thomas Grau-Hansen og Estate Aarhus C
Thomas deler sin vision om at drive en ejendomsmæglerforretning med fokus på online markedsføring og kundeservice, og hvordan han har opbygget et team, der er lige så engagerede i kundetilfredshed som ham selv.
Pernille Vejbæk deler sin passion for bæredygtigt design og sin rejse fra at identificere et marked for miljøvenlige hjemmeprodukter til at lancere sin egen virksomhed. Hun giver et indblik i de udfordringer og triumfer, hun har oplevet undervejs, og fremhæver vigtigheden af kreativitet, innovation og en stærk brandidentitet. Thomas Grau-Hansen fortæller om sin strategiske tilgang til ejendomsmarkedet i Aarhus og sin forpligtelse til at levere enestående kundeservice. Han diskuterer de specifikke strategier, han har brugt til at differentiere sin virksomhed, og hvordan han har udnyttet digital markedsføring til at nå ud til et bredere publikum og opbygge et loyalt kundegrundlag.
Udfordringer og løsninger
Pernille og Thomas diskuterer de mange roller, de har skullet varetage som virksomhedsejere, og hvordan de har lært at delegere og outsource opgaver, så de kan fokusere på det allervigtigste i deres forretning. De giver konkrete eksempler på, hvordan de har givet slip på ting som bogføring og HR, og fundet dygtige folk og samarbejdspartnere til at tage sig af det. Det har givet dem tid og energi til at fokusere på den strategiske udvikling og vækst.
I deres åbenhjertige samtale afslører Pernille og Thomas de mange forskellige roller, de har spillet som virksomhedsejere, og de strategier, de har udviklet til at håndtere disse komplekse krav. De dykker ned i de specifikke udfordringer ved at jonglere med flere ansvarsområder, lige fra økonomistyring og juridisk overholdelse til markedsføring og drift. Pernille oplevede, at outsourcing af bogføringen gav hende mulighed for at fokusere mere på produktudvikling, hvilket resulterede i lanceringen af en ny vasekollektion. Thomas fandt, at ved at outsource HR-opgaver kunne han bruge mere tid på at træne sit salgsteam, hvilket førte til en stigning i salget på 15%. De understreger vigtigheden af at delegere opgaver effektivt, opbygge stærke teams og udnytte eksterne ressourcer til at strømline driften og fokusere på kernekompetencer. Pernille og Thomas deler konkrete eksempler på opgaver, de har outsourcet, såsom bogføring, HR og logistik, og de positive resultater, det har haft på deres virksomheder.
Fordele og ulemper ved de mange kasketter
Selvom det kan være en udfordring at jonglere med alle de her roller, så er der også fordele. Pernille fremhæver, at man bliver motiveret og får mulighed for at optimere alle dele af virksomheden, fra produktudvikling til kundeservice, og skabe en stærk og sammenhængende brandidentitet. Thomas sætter pris på friheden til at forme virksomheden efter sine egne visioner og hele tiden være opdateret på alle processer, hvilket giver en unik mulighed for at skabe en virksomhed, der virkelig afspejler hans værdier og ambitioner.
Pernille og Thomas diskuterer både fordele og ulemper ved at have mange kasketter på som virksomhedsejer. De er enige om, at det giver en dyb forståelse for alle aspekter af virksomheden, hvilket fører til bedre beslutningstagning og en mere holistisk tilgang til ledelse. De fremhæver også muligheden for at skabe en stærk virksomhedskultur, fremme innovation og opbygge tætte relationer med kunder og medarbejdere. Men de anerkender også de potentielle ulemper, såsom øget stress, risiko for udbrændthed og behovet for konstant at lære og tilpasse sig nye udfordringer.
Råd til andre virksomhedsejere
Pernille og Thomas giver værdifulde råd til andre virksomhedsejere, der navigerer i de mange forskellige roller. For at praktisere selvomsorg foreslår Pernille, at du sætter faste grænser for arbejdstiden og tager regelmæssige pauser. Thomas anbefaler, at du finder en mentor eller deltager i netværksgrupper for at få støtte og sparring fra andre virksomhedsejere. De understreger vigtigheden af selvbevidsthed, prioritering og strategisk delegering. De råder virksomhedsejere til at fokusere på deres styrker og passioner, omgive sig med et dygtigt og støttende team og være villige til at investere tid og ressourcer i deres virksomheds vækst. De understreger også vigtigheden af at opretholde en sund balance mellem arbejde og privatliv, praktisere selvomsorg og søge støtte fra mentorer, jævnaldrende og brancheorganisationer.
Konkrete råd til succes
-
Find ud af, hvad du elsker at arbejde med, og fokuser på det. Det vil ikke kun gøre dig gladere, men også mere effektiv og produktiv.
-
Vær ikke bange for at delegere og outsource opgaver. Det er en investering i din virksomheds vækst og dit eget mentale helbred.
-
Byg et stærkt team med forskellige kompetencer. Et godt team kan opveje dine egne svagheder og komme med nye perspektiver og ideer.
-
Vær forberedt på at ofre tid og arbejde hårdt for at opnå succes. At være virksomhedsejer kræver dedikation og en vilje til at gå den ekstra mil.
-
Invester i din forretning og tro på dig selv. Din passion og tro på din virksomhed er afgørende for at overvinde udfordringer og nå dine mål.
Lær af dine fejl og bliv ved
Som Thomas siger, "Man kommer ikke sovende til tingene" som selvstændig. Det er en lærerig rejse med op- og nedture, og det er supervigtigt at lære af sine fejl og blive ved. Den indstilling er helt afgørende for at udvikle sig som virksomhedsejer og opnå succes på lang sigt.
I sidste ende understreger Pernille og Thomas, at det at være virksomhedsejer er en kontinuerlig læringsproces. Det indebærer at omfavne udfordringer, lære af sine fejl og være vedholdende i lyset af modgang. De opfordrer håbefulde virksomhedsejere til at handle, tro på deres vision og være forberedt på den lange rejse, der ligger forude. Deres indsigt giver værdifulde takeaways for alle, der ønsker at navigere i de mange facetter af virksomhedsejerskab og opnå succes på deres egne præmisser.
-
Jesper Lohmann Andersen (00:08)
Velkommen til &Peopl Talks. Mit navn er Jesper, og i dag skal vi dykke ned i et emne, som mange virksomheder ejere helt sikkert kan nikke genkendende til. De mange roller, som vi jonglere med som selvstændige, og der tager jeg mig selv med i hatten. Og helt fra marketingchef til bogholder, HR-ansvarlig og alle de daglige driftleder opgaver, der er i at skulle drive en virksomhed. Og det glæder mig til, at vi skal tale om i dag.
og få det bedre indblik i, og hvordan vi navigerer i den virkelighed. Der har jeg så inviteret to gæster med. Pernille, som er direktør og founder af Bloom Objects, og Thomas Grau-Hansen, som er indehaver af Estate Aarhus C Og så skal vi tale om de udfordringer og fordele, man nu bærer med de her mange kasketter, og få de råd til, hvordan vi får succes i den rolle som selvstændige eller iværksætter, og lad os bare komme i gang. Så Pernille, du ikke starte med at fortælle lidt om dig selv?
Pernille (00:48)
Det kan tro.
Som du selv sagde, så jeg jo stifter og founder af Bloom Objects. Jeg startede Bloom Objects i marts 2023 med ambition om at skabe nogle smukke estetiske løsninger til hjemmet. Så her designede jeg så min første 3D-printet vaser som alle sammen er lavet af bioplast og produceret lokalt her i Aarhus. Og siden her har jeg så udvidet sortimentet med kunstige blomster i og med jer selv og rigtig mange penge.
på friske blomster hver uge til at skyde content af vaserne. Så det er sådan lidt det, at Bloom Objects består af i dag, altså vores 3D-printet vaser og vores kunstige blomster. Og ja, vi har en fysisk butik på M. P. Bruuns Gade i Aarhus, og så sælger vi primært online og via forhandlere
Jesper Lohmann Andersen (01:52)
Fedt. Tak for det. Og så bliver det din tur, Thomas.
Thomas, Estate Aarhus C (01:56)
Jeg er som du også sagde, indhaver af Estate Aarhus C Jeg driver en ejendomsmægler virksomhed her i centrum af Aarhus på det private segment. Altså for hr og fru Jensen, når de skal købe eller sælge boliger. Åbnede forretning efteråret 2020, startede helt fra scratch. Åbnede forretning uden nogle kunder, så i dag er vi fem her på kontoret, og synes jeg, vi har fået godt fat i markedet.
Øhm... Ja. Nu kører vi på femte år
Pernille (02:31)
Jesper Lohmann Andersen (02:31)
Dejligt at have jer med. Til jer der ser online versionen, kan I se Liv hun går her bag mig og tager en masse billeder. Hvad var det der fik dig i ideen, Pernille, til at starte? Nu er du lige lidt inde på det her med bæredygtighed
og blomster og sådan nogle ting, men kan du lige prøve at uddybe lidt? Hvor fik du ideen fra det?
Pernille (02:54)
Nu har jeg også min egen private Instagram-profil, hvor jeg deler rigtig meget ud af renovering og indretning. Den interesse er kun blevet større, men jeg synes bare, at jeg så en tendens til, at tit var de samme produkter, så i mange forskellige typer af hjem. Det var typisk den samme vase man ser i hvert fald hos mange af de profiler, jeg har fulgt med
Jeg havde lyst til at kombinere det med at bruge mere miljørigtige materialer og samtidig skabe et produkt, som man ikke har set før, som har en genkendelighed i sig. det er så ideen til, at vi havde 3D-printet vaser I så kom. Og så har jeg også en baggrund fra Via Design, der også havde adgang til 3D-printere. Og var egentlig her, for alvor fik øjnene op for.
hvilke typer af organiske former man kunne skabe, og det kæmpe udvalg af materialer man kan printe med. Så det adskiller sig meget fra en typisk vaseproduktion, som jo er lidt mere glas eller keramik og man kan lave de her vanvittige former. Så det var egentlig der ideen til vaserne kom. Og så blomsterne kom til siden hen, og her udvikler jeg selv mange blomsterdesign, så det er meget den retning, vi kommer til at gå
Og jeg bliver også nødt om produkterne. Og jeg tænker, vi få dem til se endnu mere livagtige ud? Så det er også en proces, er i gang hele tiden.
Jesper Lohmann Andersen (04:22)
Jeg ved, du er helt
Thomas, Estate Aarhus C (04:22)
Det er magi, nej?
Jesper Lohmann Andersen (04:23)
vildt kreat. Hvad siger du Thomas?
Thomas, Estate Aarhus C (04:25)
Jeg siger det meget genialt, nu på kontor her, der skal man huske at vande blomster. Så det kunne være meget smart at få nogen, ikke skulle vandes.
Pernille (04:31)
Det det.
Det vil vi sige. Vi sælger meget, vi ikke som ja! Og ulækker blomstervand. Der er bare en begrænsning på, lang tid blomster kan stå pænt.
Jesper Lohmann Andersen (04:35)
Vi har alle sammen prøvet at dræbe et par blomster.
Og jeg ved, er meget kreativ, Pernille, og det kommer vi lidt tilbage til med de mange hatte har som virksomhedsejer. Og Thomas, du har jo nok ikke været så kreativ med at skulle starte en inf... Eller det har du, men jeg ved, at du kommer selvfølgelig fra mælgerbranchen af. Men hvad var måske mere ideen og lysten for dig til at skulle starte selvstændig?
Thomas, Estate Aarhus C (05:06)
Jeg var jo ansat i en rigtig god forretning med nogle gode gamle dyder, men jeg har jo bare proppet med gode idéer. Så jeg havde lidt det her ønske om at...
bringe de her idéer ud selv, hvor man så kunne selv bestemme og ikke gå med, at sådan har vi altid gjort. Så synes jeg, så et hul i markedet herinde i Centrum, og jeg synes, vi har ramt den meget godt i forhold til den måde, vi angriber vores online-markedsføring, både af os selv, men også af de boliger, vi sælger. Der kan vi jo se, at vi sørger for, at vores boliger får massiv eksponering.
Fordi vi gør det så godt på sociale medier. Og så er også selv det der med at springe ud i det og åbne sin egen forretning. Det havde jeg en drøm om.
Jesper Lohmann Andersen (06:06)
Nu kender vi de tre sønnedheder her. Vi kender hinanden fra tidligere. wayback Derfor er også fedt at opleve, at der er nogle kreative sider i ejendomsmæglerforretning, som vi kommer ind på nu her omkring alle de her forskellige roller. Typisk nogle forskellige roller i oplever. Thomas, var lige inde på det her med, at du var mægler og nu synes du måske, havde lidt krudt i bagi til at gøre noget andet og udvikle på en
på en anden måde, hvad er det for nogle roller i oplever?
Thomas, Estate Aarhus C (06:40)
Altså som virksomhedsejer så har man jo ufattelige mange roller Og der har jeg så med tiden prøvet at outsource de forskellige roller der nu er Fordi det jeg er bedst til det er at bruge min tid med kunderne Selvom jeg har en masse gode idéer så er der nogle andre der er bedre til at færdiggøre de idéer Fordi jeg skal bruge min tid med kunderne
Så der er mange kasketter, men man skal også huske nogle gange, at de her kasketter over på nogle andre, det kan enten være medarbejdere, men det kan for den sags skyld også være professionel samarbejdspartner, som man så giver et hunrad til for at tage vare om en opgave.
Jesper Lohmann Andersen (07:31)
Og hvad oplever du, Pernille?
Pernille (07:33)
Det er så rigtigt, du siger. Jeg tænkte lige, du stillede spørgsmål, hvad som enke roller har man ikke som virksomhedsejer. Jeg vil så sige, kan måske også godt tendere til at være sådan et kontrolfreak. Jeg kan godt lide at være med ind over hver del af virksomheden, fordi det er jo min lille baby. Men det er jo også en øvelse. Jeg virkelig også prøve at blive bedre til at lægge noget ansvar fra mig
Thomas, Estate Aarhus C (07:40)
Haha, ja.
Pernille (08:00)
Enten i form af, at der er nogle ansatte, varetager de her opgaver. Eller at man får nogle eksterne samarbejdspartner med indover. Fordi man kan jo ikke det hele selv, og der bliver man simpelthen også nødt til at finde ud af, hvor ligger jeg min tid bedst? Nu for eksempel er jeg jo meget jeg kreativ elsker idéudvikling og det selve design-processen. Men det kan jo bare hurtigt blive ædt op af meget administrative opgaver, driftopgaver.
Vi jo stadig en lille virksomhed, så lige nu pakker vi også alle ordre for selv. Det håber jeg så, får eksternt her meget snart. Det er jo lidt en øvelse og en balancegang, men ja, der er jo mange roller
Jesper Lohmann Andersen (08:43)
Thomas, Estate Aarhus C (08:43)
Altså jeg
er helt enig i det der med... Undskyld Jesper. Altså jeg er helt enig i det der med, at det er også fedt at have en finger med i det hele. Men man skal også bare passe på med, at man ikke netop prøver at tage det hele. Det har der været en svær læringsprocess for mig selv. Det er heldigvis noget, jeg arbejder på hver dag. Og nogle gange skal man huske lige at give slip.
Jesper Lohmann Andersen (08:44)
nu, Nix.
Velkommen.
Jeg har nogle eksempler, kan til lytterne, siger, jeg har konkret arbejdet lige præcis på det her, eller jeg har noget medarbejde, der hjælper mig i dag med det her, fordi sådan og sådan har I nogle eksempler.
Pernille (09:10)
Ja.
Thomas, Estate Aarhus C (09:22)
Ja, altså jeg har før, når vi har haft handler, så har jeg jo før lavet mine egne købsaftaler, sørget for at alt det bare er store snurlige. Og der har det været meget svært for mig at give den opgave til en anden i virksomheden medarbejder. Men med tiden har man jo også bare måtte indse, at jeg kan ikke lave alle købsaftaler. Og det kan jeg virkelig mærke, at for...
For cirka halvandet år siden fik vi en sindssygt dygtig medarbejdere i forretningen, som det har ingen grund til, skulle blande mig i det, fordi det kører bare. Så kan jeg så bruge tiden på den næste kunde, fordi jeg har en dygtig medarbejder, kan håndtere købsaftalerne. Så det er i hvert fald et meget konkret eksempel, og det er jo også med til, at når jeg kan give slip på en opgave, jamen så kan jeg vækste forretningen videre.
Pernille (10:19)
Det er jo det, gerne skulle være tid til at bør vækste sin forretning. Så der tror jeg også på, handler om, at man får lavet det helt rette team. Hvor kompetencen er spredt ud over. Og det er også noget, selv er i gang med. Lige nu er jo kun to fuldstændig ansatte. Og så har jeg to studiepiger, som egentlig hjælper til. Men man kan sige, noget af det, ord der er fyldt meget
Jesper Lohmann Andersen (10:19)
Og så man afknille.
Pernille (10:47)
For mig inden det var jo også alt det her regnskab. Så den er jo lige til dig Jesper den her. Der har virkelig lettet mange af mine arbejdsopgaver, at få sat noget system, noget struktur på hele bogføringstiden og egentlig bare altså sådan en outsourcer den del. Fordi det ikke det jeg får næring af at sidde ud og lave bogføring i hver dag. Der vil jeg meget gerne bruge min energi på noget andet.
Og lige nu er jeg også i gang med at undersøge, skal vi have inhouse lager eller outsource hele den del? Altså det der med, man prøver sådan at give mere fra sig, så man netop kan få mere tid på kærneforretningen. Altså at vækste den og udvikle den, så vi bare kan have status på hele tiden.
Jesper Lohmann Andersen (11:33)
Det er meget interessant, fordi jeg tænker også, der er meget af det. Nu har jeg selv været igennem det, og tak for det andet, Pernille iøvrigt, det er vand på min mølle. Men nu har jeg selv været igennem en opstart af &Peopl Det er en interessant rejse i forhold til, hvordan man finder ud af, hvor man skal starte henne. det bogholderi er lager, det du ved en sagsbehandler eller hvor er det, starter? Altså også det her med RK-heden kan jeg høre, at det i gåseøjne ens egen forretning, og man ville gerne være inde over det hele, men det der med...
at friheden og tør give ansvaret videre, det tænker også en rejse i hver især har været på. Måske også sådan rent følelsesmæssigt og ledelsesmæssigt. Hvad tænker I?
Thomas, Estate Aarhus C (12:13)
Helt enig. Helt enig. Altså, jeg ville jo være lidt nervepirrende i starten, jeg gik i slip på nogle af de der opgaver, før i tiden selv stod med. Men det hjælper bare alle. Både en selv, men også kunderne. Medarbejdere. Det her med, at så bedst så var, fordi man er virksomhedsejer, så skal man ikke blande sig i det hele. Så det har været en lang proces, men det går heldigvis den rigtige vej.
Pernille (12:45)
Jeg vil sige, at jeg går lidt tidligere i fasen. Nu er det lige præcis to år siden, stiftede Bloom Det for alvor her det sidste år, hvor er eskaleret fuldstændigt, efter vi begyndte med de kunstige blomster. Så jeg er i den proces nu, hvor jeg sidder og skriver ned, hvad det er for nogle medarbejdere vi skal have tilføjet til det her team
Jeg kan ikke sidde og både være e-commerce manager, brand manager, indkøbschef, logistikchef, designer og det hele. Så ja.
Jesper Lohmann Andersen (13:24)
Hvad er det
gode råd? Nu bliver det et spørgsmål, er putter i munden på jer. Det er vel egentligt springe lidt ud i dem. Bare gør noget, eller hvor vi henne?
Pernille (13:38)
Prøv også at mærke efter, hvad du elsker ved at være selvstændig. Hvad er det for nogle arbejdsopgaver, du elsker? Og så prøv at finde ud af, hvordan kan du få mere tid til at fokusere på det? Og så finde nogle andre hænder, kan tage sig af det andet. Hvis det giver mening.
Jesper Lohmann Andersen (13:45)
Mmm.
Mmm.
Er du enig det, Thomas? Ja.
Thomas, Estate Aarhus C (13:58)
Altså jeg er helt enig. Jeg er
fuldstændig enig. For det der med, hvis man sidder og laver de forkerte opgaver, så brænder man også hurtigt ud. Og det er vigtigt, man arbejder med det, man elsker at arbejde med. Selvom jeg egentlig stadigvæk ligesom har overblik over alle de forskellige opgaver, der er i virksomheden. Jamen så sidder jeg ikke og nørder dig med alle opgaver. Fordi det vil simpelthen dræne mig. Jeg elsker at snakke med mine kunder. Det det, der driver mig.
Så det det jeg skal bruge min tid på. det... Så ja, man skal i føre sig på med, at man ikke tror, man er en del af alt.
Jesper Lohmann Andersen (14:38)
Hvad er de største fordele ved at være inde i de forskellige processer, og alle de mange kasketter I nu har?
Pernille (14:53)
Jeg vil jo så sige, at fordelen er, at nu kommer lidt mere en påstand men der er jo ingen, er motiveret end en selv omkring, at den her virksomhed, den skal lykkes. Så det er også det der med, man lige ligger nogle ekstra timer i de forskellige, altså sætter sig ind i, okay, hvordan er hele værdikæden her, og hvor skal der optimeres og sådan noget. Altså sådan fordi du jo kun er interesseret i din egen virksomhed, altså skal det blive din største succes.
Jesper Lohmann Andersen (15:14)
Hmm.
Pernille (15:23)
Og så selvfølgelig gå op og finde nogle medarbejdere, også har samme gejst og motivation.
Thomas, Estate Aarhus C (15:31)
Altså jeg vil sige, fordelen er også det med, man kan selv bestemme, hvordan tingene skal køres, og har man nogle samarbejdspartner, der tager over på nogle opgaver, så kan man også påvirke dem og at man vil gerne have, det foregår på den her måde. Lytte til hvad du siger, men kunne vi gøre sådan og sådan. Og så er det også det med at fingeren på pulsen. Det er egentlig også meget rart, at man lige har det fulde overblik. Og hvis man nu fx ville skifte spor eller gå i en anden retning,
Jamen så kan man jo i gåseøjne bare gøre det.
Så skal man ligge op igennem otte forskellige led for at gøre det.
Jesper Lohmann Andersen (16:11)
Ja. Og det nu, du også var lidt inde på det, Thomas, forhold til det her med at brænde ud og jonglere med det hele. Er det en meget naturlig proces, tror du, eller i, at man finder ud af de her ting hen af vejen? Eller kunne I måske sidde her to, tre, fire, fem år efter I stiftede der især og sige, hvis det var mig, jeg startede i dag, så ville jeg anbefale, at man fik hjælp til det her, eller man fik sparring af en
Pernille (16:13)
Ja, det det.
Jesper Lohmann Andersen (16:40)
Hver kvartal af en rådgiver eller et eller andet har i nogle gode ideer til, hvordan man måske kan tage sådan nogle ting lidt upfront. Ud fra jeres erfaringer.
Pernille (16:50)
Godt spørgsmål Det er meget learning by doing, synes jeg. Altså, jeg tror også, bare bliver nødt til at føle en lille på egen krop og så er det sådan lidt... Den vil jeg gerne tænke lidt over
Thomas, Estate Aarhus C (16:53)
S.O.
Jesper Lohmann Andersen (16:54)
Eller er det meget outsourcedidakt
og læring hen og vejen?
Thomas, Estate Aarhus C (17:00)
Ja, det det,
Altså, man kan jo sige, når man starter en virksomhed fra bunden, man jo rigtig meget tid. Fordi der går noget tid, før man får kunder igennem forretningen. Så har man jo også en masse tid til netop at få læring omkring de forskellige aspekter, er at drive en virksomhed. Men med tiden, så skulle det jo gerne være sådan, man ligesom bruger sin egen tid på det, der genererer omsætning, og det, ligesom er hele grundlaget bag virksomheden. Og så er det jo...
Også en øvelse og så vurdere, hvornår skal jeg så give slip på noget af det, sad med helt i starten. Hvornår skal jeg så begynde at få flere medarbejdere eller gå ud og købe rådgivning ved en professionel part. Og det har helt sikkert været en svær beslutning. Gennem tiden, og så kan sige, mit råd, det vil helt sikkert være, man skal passe på med, at man ikke sidder og er nervøs for at investere i...
enten medarbejdere eller professionel hjælp. For mig har det været guld værd at tørre at skalere op. Fordi så har vi faktisk kunne generere væsentligt mere omsætning, fordi man har skaleret op og fordi man har outsourcet nogle opgaver. Så det har vel helt sikkert været mit råd, at vil være at have et godt overblik over hvordan økonomien ser ud og så tørre at tage chancen om at skalere op.
eller outsource.
Jesper Lohmann Andersen (18:43)
Hmm. Men ellers fik du tænkt over noget,
Pernille (18:44)
Godt råd.
Jeg synes, er godt råd. Jeg tager det også til mig. Jeg er lige nu i sammen i processen, hvor vi i sidder og skal have to nye fuldtids medarbejdere.
Thomas, Estate Aarhus C (18:49)
Hahaha!
Jesper Lohmann Andersen (18:54)
Mmm.
Pernille (18:57)
Men som du også selv sagde, Jesper, vi er jo alle sammen jyder. Og jeg er måske særligt meget jyde, hvor jeg sådan lidt, vil i hvert fald ikke bruge flere penge end hvad der er råd til. Men det så rigtigt, man skal jo altså... Det kan godt være, at det er et råd. har også gerne med give videre, lidt ala det samme. Altså man måske også kan prøve at være lidt mindre nervøs for at få de rigtige medarbejdere ombord i tide, inden man egentlig brænder ud i driften.
Jesper Lohmann Andersen (19:02)
Hmm.
Pernille (19:27)
Altså, fordi hvis du først brænder ud, så er der jo ingen virksomhed, fordi det er jo dig, er den. Jeg tror, jeg kan komme med meget flere konkrete råd om et år, måske.
Thomas, Estate Aarhus C (19:39)
Man kan også sige, også
det der med, at man ikke skal lære op, taber man så omsætningen. Man har jo kun 24 timer i døgnet, så hvis man ikke prøver at skalere op, så går man måske glip af en potentiel vækst, fordi man ikke turde at investere i noget mere på kontoret eller på lageret eller hvor det nu måtte være.
Jesper Lohmann Andersen (19:46)
Mmm.
Pernille (20:03)
Ja, det synes jeg.
Jesper Lohmann Andersen (20:05)
Har I nogen, eller konkrete eksempler, eller det har I, det ved jeg I har, men kan I nævne nogle konkrete eksempler på, hvad I har gjort, ikke fordi I skal liste alle sammen op, men måske komme med nogle eksempler på, hvad er det for nogle ting, I har fået hjælp til. Det kunne både være familievenner, det kunne også være professionel, kan være alt muligt, men som har været gode for jer.
Thomas, Estate Aarhus C (20:25)
Altså jeg har jo vores kære Liv, der går bag dig, Jesper, som vi fik ansat for et års tid siden til at styre vores sociale medier. Det var faktisk noget jeg sad med hjemme sofaen om aftenen, når man havde lige fået snak om kæresten og set sit barn og på puttet og den lille, så sad man jo redigerede på sin telefon. Den tid jeg brugte på det kontra det jeg har
Det koster mig at have investeret i fx Liv Altså det er jo guld værd. For det første, hun er bedre til det. Hun er mere kreativ, hun er hurtigere. Det bliver faktisk gjort. For mig har det været et meget konkret eksempel på hvor godt det har været at... Ja... At ansætte. Eller fx være outsource. Det har været...
sindssygt godt for vores forretning og for den sags skyld også for mit hoved.
Pernille (21:27)
Jeg sige
Jesper Lohmann Andersen (21:30)
Interessant. Ja, der er Pernille.
Pernille (21:35)
faktisk, allerede meget tidligt i processen, der fik jeg et page social børge på, som egentlig tager sig af al vores annoncering. Så de går ind hver dag og kigger. Det er jo klart, at vi bruger også ret mange kroner efterhånden på markedsføring. Og det er jo bare vigtigt, at der er en, der går ind kigger hver dag.
er der nogle annoncer der ikke performer skal det deaktiveres, hvad skal vi have lavet nyt. Så det er egentlig et samarbejde, også har haft over sådan et års tid. Og så prøver jeg også nu her at give lidt mere fromme af mine arbejdsopgaver. For eksempel til nogle af studiepigerne. Nu har jeg været meget sådan... Hvad hedder det? Kær omkring vores Instagram og sådan noget. Men det er også bare noget, der kræver rigtig meget tid. For der er vildt mange, skriver hver dag. Og jeg kan ikke nå at svare dem alle, altså inde på Instagram Direct.
Der skal planlægges content, der skal skydes content. Vi uploader hver dag meget content, baseret vores virksomhed. Det er via Instagram, nærmest alt vores trafik kommer igennem. Det noget, prøver at lægge lidt fra mig Det har de fået lov til at tage sig af nu, og det er meget stort for mig at lægge fra mig Så lidt små baby steps hen ad vejen.
Jesper Lohmann Andersen (22:43)
Ja.
Jeg vil egentlig godt lide lidt tilbage den rilde omkring det her med at give fræsser, som vi snakket om indledningsvis. Hvordan er det, I oplever at skabe en form for, nu forestiller mig en ramme og en kultur i en virksomhed? ved, Pernille, er det her med, at de medarbejdere repræsenterer Bloom Objects ud af til, når de møder kunder. Og det gælder også for dig, Thomas med Estate at når du sender...
sender medarbejdere ud på fremvisninger sådan noget. Det er Estate Aarhus C eller Bloom Objects. Hvordan arbejder man med de rammer? Også med henblik på at opgaver fra jer?
Thomas, Estate Aarhus C (23:28)
I korts pørs morgen.
Jesper Lohmann Andersen (23:31)
Tak.
Thomas, Estate Aarhus C (23:33)
Eheh!
Altså den måde vi gør det på, er at vi hver uge har vi fx et morgenmøde, hvor vi får vendt forskellige emner, men også for at snakke om, at vi prøver at skabe nogle rammer, hvor der er klare retningslinjer for, hvem gør hvad, og hvordan behandler vi vores kunder. Vi har allesammen et mål om, at
Alle dem der sælger en bolig igennem os, at de skal være så til frisse, at de også anbefaler naboen til at kontakte os. Og den eneste måde man gør det på, er jo ved at opføre sig ordentligt, kommunikere med vores kunder. Og så handler det jo også om, at de personer, som vi vil have inde i forretningen, det er jo også nogen, selv har lyst til at sidde og drikke en kop kaffe med. Fordi så får man også indtryk på, at
Godt være, at vi ikke alle sammen er ens, men det er vi måske i det brede format. Sådan den måde, ja, opfører sig på og...
Jesper Lohmann Andersen (24:46)
Det er noget med at
møde kunder på og sådan noget.
Thomas, Estate Aarhus C (24:49)
Ja,
så jeg er egentlig ikke nervøs for, hvordan mine medarbejdere repræsenterer, Estate Aarhus C fordi det er helt tryg vet. Fordi det er det med at hvis jeg godt selv kan lide medarbejderne, så ved jeg også, at kunderne også. Fordi det er bare helt roligt i maven omkring.
Det er ikke fordi vi sådan opsætter en rammer om at vi skal huske at sige sådan og sådan og sådan eller vi skal huske at opføre sådan. Selvfølgelig er det en gang, vi snakker om ting. For eksempel er det, vi cykler rundt i byen på Fremvisninger. Der snakker vi også om, at man skal lige huske, at man ikke cykler over fodgængerfeltet . Vi trækker over fodgængerfeltet . Altså, det ved vi jo alle sammen, at når nogle gange, så kan det være, at man lige kommer hurtigt til at gøre noget. Men når vi cykler rundt på en logo cykel
Jesper Lohmann Andersen (25:13)
som er lidt værdibaseret.
Mmm.
Ha ha
Thomas, Estate Aarhus C (25:42)
Ja, men så repræsentere det jo også virksomheden. Så er der måske sådan nogle små ting, man lige hurtigt får drøftet med. Ellers så er ikke sådan, vi opsætter rammer for det. Det er helt en almindelig pli og ordentlighed. Ja. Det var et godt spørgsmål, jeg spørger.
Jesper Lohmann Andersen (25:59)
Hvad siger du, Pernille?
Pernille (26:01)
Ja, det var det. Nu har jeg også haft tid til at tænke lidt. Altså, jeg vil sige, nu har vi jo vores fysiske butik, hvor vi har kontoret omme bagved
Og hver gang der kommer nye medarbejdere eller praktikant, så bliver det også meget... Vi er onboarded lidt af mig, kan man godt sige, forhold til, hvad vi starter med at sige til kunden. Altså, kundeservice er altså alfa omega i forhold til vores forretning. Det også det, gør, at folk kommer ind og køber blomster hos os, og ikke konkurrenten. For jeg vil have, at kunden bliver taget i...
Jesper Lohmann Andersen (26:29)
Mmm.
Pernille (26:40)
altså i hånden igennem hele købsprocessen. det er ikke bare sådan en lukket spørgsmål, men man får en dialog. Og jeg skal have en spørgsmål, men nu fik jeg så en besked fra en, kender via Instagram, at hendes mor, hun har været nede at handle ved os her sidste uge, og hun havde ringet til hendes datter der, og hun var sådan helt blown away over den service, havde fået. Og det sagde hun, der hun aldrig oplevede, før hendes mor var så begejstret for den service, hun havde fået.
Det er sådan jeg vil have, at alle skal gå fra butikken. Det er sådan noget, som man kan sige, er alle ens medarbejdere, repræsenterer den her imødekommenhed Hjælpe kunden, det går ud. Det jo sådan noget, spredes derude. Det vil vi gerne have mere af. Det noget, jeg går meget op i, at alle medarbejdere er informeret omkring.
Hvis jeg hører et eller så kan godt komme med forslag til, hvordan man lige kan forbedre det, så kun for en endnu bedre service. er bare det vigtigste. Og det hele vejen, både online og offline. vil gerne have gode Trustpilot anmeldelser. Vi går rigtig meget ud af indpakning og hilsner. Det tænker jeg med i det her detalje.
Jesper Lohmann Andersen (27:55)
Så hvis man skal prøve summere det op med rammer, kultur og værdier, så er det noget, arbejder med i både det store, men også i de helt små ting. Altså, hvis man lige hører noget, så tager man færdig medarbejderen på en pæn måde og til en anden gang kunne du have fedt, sagde sådan og sådan. Og det er jo også lidt i forhold til det, vi snakker om før med at give opgaver videre, eller for andre til at lave opgaver.
Pernille (27:57)
Tak
Jesper Lohmann Andersen (28:23)
Har de mennesker, som man føler repræsenterer sin virksomhed, den man jo også selv er i sidste ende, gør, at så tager man godt at tingene videre, hører jeg jer sige, ikke rigtigt?
Pernille (28:33)
Jo, helt sikkert
Jesper Lohmann Andersen (28:36)
Fedt. Lad os prøve at hoppe lidt videre i forhold til myter. Vi har mange hatte på, som selvstændig, eller indehaver, eller at man er flere af en forretning. Har I nogle myter, vil selvstændig gerne afvise over for andre, skulle springe ud i det på et tidspunkt?
Pernille (29:03)
Jeg har en. Det er, at man får mere frihed som selvstændig. Det vil jeg sige, det gør man på sin vis, men altså, det er jo i dit hoved 24-7. Når man får fri... Der var meget lange arbejdsdage her for tiden, men mit hoved kører jo hele tiden. Jeg drømmer også arbejde. Det er måske lige overkanten her for tiden. Det er godt tidspunkt, lige har fanget mig på, Jesper. Men altså sådan...
Thomas, Estate Aarhus C (29:10)
Åh ja.
Jesper Lohmann Andersen (29:10)
Okay.
Hmm.
Haha.
Pernille (29:32)
Det kører jo hele tiden. Hvordan kan vi udvikle, og hvilke ny produkter kan vi lave? Der kan jeg nogle gange godt misunde lidt være ansat i en virksomhed, hvor man sådan... Okay, jeg fik mig på 16, så kan jeg bare gå hjem og hygge mig, og så bare koble af. Det kan jeg i hvert fald aldrig, fordi man jo er så engageret omkring sin virksomhed. Selvfølgelig giver det også nogle andre friheder i og med. Som du har nævnt, at så skal man ikke otte steps op for få godkendelse til at lave en eller ændring i virksomheden.
Så på den måde er det sgu lige noget frihed. Men hvis det fordi, tænker, at man bare kan rejse fra den ene dag til den anden og bare koble helt fra, altså uden at tænke på virksomheder, så der vil jeg i gerne aflive den myte
Thomas, Estate Aarhus C (30:16)
Altså det er jo fuldstændig enig med Pernille og det har jeg jo faktisk også oplevet med dig Jesper. Fordi du skulle besøge mig en dag derhjemme, og det var måske sådan noget fem halvt-seks tiden. Og jeg ved ikke hvor lang tid du brugte ud foran mit hjem, inden du egentlig kom ind ad døren. Fordi du havde lige en kunde, så selvom det var langt efter fyreaften, så gik det alligevel en halvt tims tid tror jeg, før du egentlig kom ind ad døren.
Så det er helt enig, Pernille Det der med tiden. Man har ikke bare fri, når man har fri. Der er altid et eller andet, der lige skal tages hånd om. Men jeg vil sige, at måske den myte jeg sådan nogle gange kan opleve, det er her med, at dem der er selvstændige, som har opnået en meget flot succes, jamen der kan måske godt være en lille myte om, at de har været heldige. Men i bund og grund, er det jo dem, har opnået succes, de har. eddermame har også
knoklet en vis del ud af bukserne for at opnå det her held i gåseøjne. Der er sgu ikke noget, er held. Man ligger sindssygt mange timer i det. Så kan det godt være, man når et sted, hvor man så bygger forretningen op, hvor man måske som selvstændig kan trække sig lidt mere tilbage og opnå lidt mere fritid. Men de første mange år, der bliver bare knoklet
Så det er i hvert fald det, jeg gerne vil aflive Der er ikke noget, er held i at være selvstændig.
Pernille (31:46)
Jeg så rigtigt
Jesper Lohmann Andersen (31:49)
Jeg plejer altid at at skal både være dygtig og heldig.
Du skal også nogle gange ramme nogle gode samarbejdspartnere, men du får ikke held, hvis du ikke er dygtig og ikke opsøger det. Det er noget, har oplevet i min karriere. Kan I så lige prøve, og nu er det lidt ind omkring myter, men også decideret fejl, hvis man siger kun en fejl.
Thomas, Estate Aarhus C (32:04)
Direkt.
Jesper Lohmann Andersen (32:19)
Man kan i dele et eller andet hvor man tænker, at det der skulle aldrig have gjort i bagklogsskabens lys
Pernille (32:30)
Jeg ved ikke, specifikt skal være. Nu tænker jeg lige på noget. Lige hvor vi startede ud med de kunstige blomster, der gik det rigtig stærkt. Der var en rigtig stor kunde, som har mange butikker og online her i Danmark, som gerne ville have det online. der var helt andet krav til, hvordan det skulle være i emballage hver buket skulle pakkes individuelt i kasser
Og da havde vi bare ikke ressourcer til, vi havde simpelthen ikke tid til at pakke det på den her måde. Og det sagde jeg så nej til, det var vi ikke klar til. Men det resulterede i, at når man så er de jo gået til en anden, har sagt ja, så er det jo en konkurrent, der så lige pludselig har fået den opgave der. Og det er jo sådan, hvor man tænker, hvor er det ærgerligt, jeg skulle bare have ja og så bare have fundet ud af et eller andet. Men det er også bare, jeg er meget oprigtig og gider heller gå love noget jeg ikke kan overholde.
Men alligevel, det er nok en af dem jeg sådan ærgrer mig ret meget.
Thomas, Estate Aarhus C (33:33)
Altså jeg ved ikke om...
Jesper Lohmann Andersen (33:33)
Og det er jo også noget
som...
Tak for til mig.
Thomas, Estate Aarhus C (33:38)
Nej,
du kører bare lidt.
Jesper Lohmann Andersen (33:41)
Det er også en balancegang, Pernille, den du nævner der. Nogle gange skal man tør at satse og så gøre det, og så bliver det en god case. Eller skal man sige nej i god tid? Det er altid svært, sådan nogle ting, tænker jeg. Det er en læring, kan man sige, og kan tage med at videre i de andre opgaver. hver gang, kommer en anden kunde. Hvad det nu kunne være.
Pernille (33:57)
Meget.
Jesper Lohmann Andersen (34:10)
Hvad skulle du til at sige, Ja.
Thomas, Estate Aarhus C (34:13)
Jeg er faktisk meget enig med det du også lige tilføjer der Jesper Det handler også lidt om her med, man tage chancen? Fordi når man åbner en forretning fra starten, så er det lidt nervepirrende og man har smidt hele sin opsparing ind i en forretning, og tør man så investere yderligere? Jeg ved ikke om det er decideret fejl, men i bagklogskabens lys...
Så skulle jeg nok have været hurtigere ude med at ansætte og outsource. Det kan i fald se på det seneste, hvor jeg har outsourceret bogføring, har fået flere medarbejdere, jeg har fået nogen til at styre de sociale medier. Og nu har også outsourceret både GDPR og hvidvaskkontrol Det er jo noget, vi skal gøre hver år.
Det har jeg så valgt at købe mig til i år, hvor der er en professionel part, kommer ind og kører kontrol på min virksomhed. Så jeg ikke selv skal bruge tiden på det, men i hvert fald ikke lige så meget. Jeg selvfølgelig skal jeg være inde over men det her med at bruge nogle penge på at få nogle andre til at tage nogle opgaver, det skulle jeg have gjort noget tidligere.
Jesper Lohmann Andersen (35:38)
Så i bund og grund har du faktisk lært af din fejl. Kan man sige, at der hvor du har oplevet måske pukler eller udfordringer eller andre ting, der er så okay, det skal jeg have andre til hjælpe mig med.
Thomas, Estate Aarhus C (35:47)
Der har måske været mere at holde mere fast på pengene i butikken i stedet for at ture og offre det, det nu måtte koste. Fordi jeg kan jo bare se, at jeg skal bruge min tid på kunderne, og det genererer mere omsætning. Og det jeg så kommer til at bruge på en eventuel outsourcing, det får jeg også tilbage, fordi jeg så kan bruge min tid på kunderne i stedet for.
Jesper Lohmann Andersen (36:17)
Vi lakker stille og roligt mod enden, men til sidst her har vi et sidste emne. Vi skal kort vende det her med, hvordan er det egentlig, at I håndterer de mange roller og eventuelt nogle tips til det. Så Pernille hvordan prioriterer du egentlig den tid, du har på alle de her forskellige opgaver og roller?
Pernille (36:41)
Det er jo egentlig også meget af det vi har været inde over Jeg var bare med at søge.
prøve at få skrevet ned, jeg har brug for, at det ikke er mig, der tager sig længere af opgaver. Lige nu bruger jeg enormt tid på indkøb, altså hele den der indkøbstruktur, fordi der er jo lige en del tid fra blomsterne og vaserne fx, producere til at vi faktisk har dem i butikken. Så der har jeg fx brug for en ny medarbejder, der kan hjælpe mig med at få lavet meget mere struktur på tingene.
Jeg er måske ikke verdens mest struktureret menneske. Jeg er meget opstarter typen, og så har jeg brug for nogen, kan afslutte tingene. Altså, eller drøfte det videre, alle de idéer der er kommet. Nu forsvandet Thomas. Okay, kan den ikke mere. Ja, har du noget spurgt om?
Jesper Lohmann Andersen (37:30)
Nu røg Thomas. Han kommer forhåbentlig tilbage om lidt.
Så er til at hjælpe med at strukturere,
du.
Pernille (37:43)
Ja, det var det for mig til de har lov navigere. For eksempel så prøver jeg lidt at sige, okay nu har vi den her dag, hvor vi laver noget podcast. Så kan jeg tage en hjemmearbejdsdag her, eller få noget af dagen, hvor jeg så kan lave alle de her opkald, som jeg fx . ikke kan siden at lave noget på kontoret, fordi der er bare mange forstyrrende elementer. Men ligesom at definere, okay hvad er det jeg er god til, og hvad er det jeg skal have?
Jesper Lohmann Andersen (37:46)
Og ade!
Pernille (38:12)
selv at lave. Det er vildt svært at navigere i alle de roller, har, synes jeg. Fordi det er jo bare alt, man laver.
Jesper Lohmann Andersen (38:21)
Ja,
men bruger du noget bestemt Excel eller andre ting til? så det her skal i den her uge at lave en uge planlægning eller et eller andet? hvad gør du noget bestemt?
Pernille (38:33)
Vi har faktisk
lige begyndt at bruge Notion i forhold til projektstyring. Hver gang der kommer en opgave, så skriver vi det ind, og så kan man tagge forskellige personer, hvem er ansvarlig for denne opgave, og hvornår det er, og så kan man tjekke af, når den er udført. Det synes jeg også er et værktøj, der har hjulpet ret meget her.
Fordi jeg smider tit ting ud som, at skal lige huske det her, hvor pigerne kan være gode til at notere det ned. Så vi faktisk lige husker at få lavet alle de her ting. Så det synes jeg i hvert fald er et ret godt værktøj til at få lidt mere struktur.
Jesper Lohmann Andersen (39:14)
Og også det, var lidt inde på før, der med, Altså, for ønge kan man få tømt hovedet. Du tænker over det, når du kommer hjem, og alle de her ting. Og det kender jeg jo også selv. Hvor fik vi Thomas med igen?
Pernille (39:25)
Hahaha
Thomas, Estate Aarhus C (39:26)
Ja,
det er med teknik nu meget.
Pernille (39:29)
Ja.
Jesper Lohmann Andersen (39:30)
2025 og teknik, det noget værre noget. Jeg skal jo heller ikke være blej for at sige, var egentlig min skyld, kom for sent med at optage, for jeg kunne heller ikke få mikrofonen til at virke. Men det lytterne . jo heldigvis ikke ramt af. Thomas, er jo lige inde omkring det her med, hvordan prioriterer man sin uge og sine dage eller timer på opgaver? Hvad gør du?
Pernille (39:37)
Hahaha
Nå, jeg en.
Thomas, Estate Aarhus C (39:55)
Øhm... Ja, det er... Jamen, man sige, i de daglige har jeg ikke så mange forskellige kasketter på Det er sådan, det kommer sådan lidt i bølger Så det jeg egentlig plejer at gøre, det at jeg prøver at skrive ind i kalenderen Sådan fremrettet, når jeg ved, at jeg har noget, skal tages hånd om Så prøver at skrive ind i kalenderen og reserverer min tid på den måde Ellers går min primære tid jo egentlig på det at være mægler og boliger til salg
og sælgeboliger forhandle og snakke med kunder. Så dagligt det indgår på kunderne, så om aftenen er det nok de virksomhedsmæssige administrative opgaver.
Jesper Lohmann Andersen (40:43)
Okay. er der sådan, altså, hvis I skulle give en eller anden anbefaling her til sidst til nye virksomhedsejere, enten nogle der ikke har startet nu eller måske lige er startet, hvad er der så en eller anden ting I vil nævne for dem?
Pernille (41:05)
Jeg tror jeg vil sige det der med, vær ikke bange for sådan at springe ud i det.
Det er også okay at fejle, for dem kan man jo rette op på igen. tror, værste er, at man holder sig tilbage og tænker om 50 år, hvorfor var det, ikke gjorde det. Så der vil min anbefaling bare være, man så bare gør det. Og det siger jeg også til, hvis jeg har nogle veninder om, det sådan lidt, at jeg måtte møde at være fedt og være selvstændig. Ej, det gav de også godt at være, men nu så gør det. Så skriv nu, hvad er du gerne vil lave?
Så det er jo heller ikke for alle. Det kan de jo godt se, når de fornemmer, hvad det egentlig indebærer. At det ikke bare er det her, men måske ser ud af at det kører bare. Der masser af salg, men der er bare så meget mere bag Mit råd er i hvert fald bare at springe ud i det, og så lærer man hen ad vejen
Thomas, Estate Aarhus C (42:01)
Det er helt enigt. Man springer ud af det, tør at satse, tør at investere, tør at bruge penge på markedsføringen. Men den vigtigste er måske at melde ind i en netværksgruppe. Det at øge sit netværk og lære af andre, der har stået i samme situation, det har været guld værd for mig.
Jesper Lohmann Andersen (42:30)
Godt råd til sidst. Det har været en kæmpe fornøjelse, at jeg har egentlig kun tilbage, I har lavet sidste gulkorn i godt kunne tænke jer at dele ud af. Så er der eventuelt punktet nu, at lige indførte den her.
Pernille (42:44)
Ha ha ha!
Jesper Lohmann Andersen (42:46)
Spontane idé
Er der et eller på falderebet føler I mangler at sige?
Pernille (42:51)
Jeg ved ikke, vil måske
lige tilføje det der med. Nå, men også at lytte til ens mavefornemmelse, fordi det gør jeg rigtig meget. Altså jeg kan bare mærke, når der er en vej, skal gå, og når der er en vej, jeg bare ikke skal gå. Altså sådan at være tro mod den, og være tro mod det brand, du har lavet tro på dit produkt. Fordi hvis du ikke tror på det, altså hvem skulle ellers? Ja, det er måske bare det, jeg vil sende videre.
Jesper Lohmann Andersen (43:11)
Mmm.
Thomas, Estate Aarhus C (43:23)
Jeg vil måske tilføje, at går man selvstændig vejen, så kommer man ikke sovende til tingene. Så man skal være indstillet på at ofre den tid, der det nu kræver.
Jesper Lohmann Andersen (43:35)
Og lidt ledende konkluderende til sidst. det der med at springe ud i det, og man skal nok finde vejen, og man tror mod sig selv, så hvis der er nogle fejl, føler, laver, så lærer dem. Der bliver nikket lidt i hvert fald. Ja, det de vise ord til sidst, jeg får tre sønderjydere Vi har været vilde omkring og hørt om de mange roller, som I nu som virksomhedsejere navigerer i.
Pernille (43:37)
Hele.
Det må være de vise ord.
Thomas, Estate Aarhus C (43:56)
Ja.
Jesper Lohmann Andersen (44:05)
Vi taler om udfordringer, fordele og konkrete råd til, hvordan man håndterer det i virkeligheden. Så vil egentlig bare sige tusind tak til Pernille Vejbæk og Thomas Grau-Hansen for at dele jeres erfaringer og indsigt. Jamen selv tak. Og hvis du vil tænke dig at følge Pernille eller Thomas eller deres virksomhed, så skal vi nok link til dem. Og så husk at...
Thomas, Estate Aarhus C (44:16)
Tak for snakken.
Pernille (44:17)
Ja, det kun været en udlanding.
Jesper Lohmann Andersen (44:27)
Følg &Peopl Talks på din favoritpodcast, og så giv os en 5-stjerne anmeldelse. Tak fordi du lyttede med, og så høres vi ved i næste episode af &Peopl Talks.