Episode 13: Det første år

 

 

I denne episode af &Peopl Talks diskuterer ejerkredsen virksomhedens rejse, værdier, medarbejdertrivsel og fremtidige ambitioner. Gennem samtalen fremhæves vigtigheden af en stærk virksomhedskultur, tillid til medarbejderne og behovet for konstant udvikling og tilpasning i en dynamisk branche. Derudover berøres marketingstrategier og hvordan virksomheden kommunikerer sine værdier til både medarbejdere og kunder.

 

 

 

 

&Peopl's første år med fokus på mennesker

&Peopl Talks: Ejerkredsen gør status på det første år

 


 

Kort resumé

Denne episode af &Peopl Talks samler alle ejerne af &Peopl for at reflektere over virksomhedens første vilde år. I en uformel samtale, styret af journalist Dorte, diskuterer de det høje tempo og de ambitiøse mål, der har defineret opstartsfasen. Kernen i diskussionen er navnet &Peopl og det dybe engagement i at sætte medarbejder- og kundetrivsel i centrum. De taler om at skabe verdens bedste arbejdsplads, vigtigheden af at turde være anderledes i en traditionel konsulentbranche, og hvordan forskellighed i ejerkredsen bidrager til stærke diskussioner og skarphed. De understreger, at kulturen og fundamentet, bygget på tillid og frie rammer, er nøglen til deres succes og fortsatte vækst.

 


 

Præsentation af værten og dagens gæster

Værten for denne særlige episode af &Peopl Talks er Emil Uggerhøj La Cour. Til at styre samtalen og udfordre ejerne har de inviteret journalisten Dorte med. Dagens gæster er alle ejerne af &Peopl, som er samlet ved et "hyggeligt morgenbord" for at fejre virksomhedens etårs fødselsdag og reflektere over rejsen hidtil.

 


 

Det vilde første år: Mere end blot at lære at gå

Vært Emil Uggerhøj La Cour åbner samtalen med at konstatere, at mens de fleste virksomheder efter et år "lærer at gå," har &Peopl nærmest været i sprint lige fra starten.

 

Oplevelsen af høj hastighed

Én af ejerne beskriver det første år som vildt, spændende og fedt. Selvom de selv har sat ambitiøse mål – blandt andet om at blive det førende hus inden for inhouse service – har de oplevet reaktioner fra omverdenen, der understreger det usædvanligt høje tempo. For ejerne har væksten dog føltes "naturlig" og som en opfyldelse af det, de havde "troen på" og håbet på ville ske.

 

Navnet &Peopl: Mere end blot æstetik

Dorte spørger til valget af det utraditionelle navn, &Peopl. Oprindeligt blev der præsenteret op mod 20 navne, men &Peopl skilte sig hurtigt ud.

 

Hvorfor mennesker i centrum?

Ejerkredsen var enige om, at kunder og medarbejdere betød alt for dem. Da de diskuterede et navn, der byggede på relationer og vigtigheden af mennesker, indså de, at de ikke kunne løbe fra at have people som en del af navnet. Tegnet "and" (&) understreger, at alt er med mennesker.

"Når kunder og medarbejdere betyder så meget for os, altså mennesker betyder så meget, så kunne vi ikke længere løbe fra, at nu var en del af vores navn af en people."

Dette fokus på medarbejdertrivsel og kundetilfredshed er blevet de to byggesten for forretningen og noget, de skal "huske hinanden på hver dag." Det er også et opgør med den traditionelle konsulentverden, hvor snakken hurtigt bliver en tør "ressourcesnak."

 


 

Differentiering og Kultur: Skabelsen af verdens bedste arbejdsplads

&Peopl har fra starten ønsket at skille sig ud i branchen. De vil væk fra at måle benhårdt på personale som blot et tal og i stedet fokusere på menneskedelen.

 

Frie rammer og tillid

Branchen har ifølge ejerne længe været et "sjovt hus," men &Peopl's rejse er interessant, fordi de tæller ind i mennesket. De har et stærkt ønske om at skabe verdens bedste arbejdsplads.

"Folk får frie rammer, folk får ansvar. Alle de ting, som man gerne vil i det store hus, og det tror jeg lidt var mit første blik den første uge, var her. Det var, at folk virkelig fik udnyttet deres potentiale..."

Dette fundament af tillid har haft en direkte effekt på rekrutteringen. &Peopl har ikke haft én decideret jobansøgning, da de har fået ansatte gennem gode henvisninger fra folk, der gerne vil være der. En ejer fremhæver også det unikke i at have ansat en HR-chef tidligt i virksomhedens levetid, hvilket cementerer, at forretningen er bygget op omkring HR-værdier.

Autentisk Kommunikation og Employer Branding

&Peopl har bevidst undgået den traditionelle "corporate" kommunikation. I stedet har de brugt kanaler som Instagram til employer branding, hvor medarbejdere selv driver indholdet og viser, hvad de laver i deres roller. På LinkedIn fokuserer de mere professionelt, men deler stadig ærligt om, hvad de går og laver. De har haft stor succes med at være autentiske og nærværende og har oplevet en overraskende positiv respons på indhold, skabt af medarbejderne selv.

 


 

Styrken i forskellighed og ejerkredsens dynamik

Ejerkredsen er meget bevidst om, at en af deres største styrker er den forskellighed, de repræsenterer.

 

Konstruktive sammenstød

En af investorerne fremhæver, at i modsætning til mange andre virksomheder, hvor ansatte og ledelse er meget ens, har &Peopl en sammensætning af ejere, hvor nogle er "super aggressive" og andre "absolut ikke vil være aggressive," men i stedet vil sikre, at fundamentet er i orden.

"Jeg tror virkelig, er en af styrkerne, vi har styr på vores tal, selvfølgelig... Men vi har også styr på strategien, og vi diskuterer med hinanden. Vi sidder ikke bare og er enige om alt. Det giver i virkeligheden nogle gode diskussioner om at være forskellige."

 

Ejerkredsen anerkender, at det har været en rutsjebanetur med "sammenstød" og uenigheder, men de mener, at disse diskussioner er netop det, der gør dem skarpe.

 

Mod Silo-Opdeling

Som et opgør med det klassiske i branchen har &Peopl fra starten aftalt ikke at have silo-opdeling eller måles på kostcentre. Det betyder, at alle har et fælles ansvar for, at det går godt for hele virksomheden – for eksempel for det nye kontor i København eller for ESG-området. De er overbevist om, at fælles adfærd er bedre end individuelt fokus.

 


 

Fremtiden: Fastholdelse af kultur og mod til forandring

Selvom det første år har været en stor succes med over 20 medarbejdere og mange kunder, er ejerkredsen meget bevidst om de udfordringer, der følger med fortsat vækst.

 

Frygten for "driftssporet"

Hovedbekymringen er at fastholde kulturen og det momentum, når de vokser og bliver flere. De tvinger sig selv til hele tiden at "kigge tilbage på kulturen" og værdierne fra stiftelsen. De frygter at ende i "tunnelsynet" og driftssporet, hvor de begynder at "rapportere for meget" og punktere deres medarbejdere med benhårde KPI'er.

 

Måling af de rigtige ting

&Peopl anerkender vigtigheden af at måle, men understreger, at det underliggende er det vigtigste: medarbejdernes motivation. De har et klart mindset:

  1. Bedste tilfredshed blandt medarbejdere i branchen.

  2. Bedste kundetilfredshed i branchen (fordi kunderne mærker de engagerede medarbejdere).

  3. Profitabel forretning (fordi kunderne gerne vil betale).

  4. Større i morgen, end vi er i dag.

En ejer sammenligner det med at vinde et VM i håndbold: Man vinder ikke igen ved blot at gøre det samme, men ved at udvikle sin forretning og foretage små justeringer for at blive ved med at være på toppen.

Næste Skridt: Rekruttering af Ukendte Talenter

Indtil nu har rekrutteringen primært været baseret på tidligere kollegaer og kundekredsen på tidligere forbindelser. I den næste fase skal &Peopl ud og rekruttere medarbejdere de ikke kender og tiltrække kunder, der ligger længere væk. Det er her, modellen og systemet for alvor skal bevise sit værd. Ambitionen er at fortsætte det gode momentum ved at udfordre branchen og gøre tingene på en lidt anden måde – som at bruge podcasts og lave kommercielle tiltag, der adskiller sig fra konkurrenterne.

 


 

Opsummering af podcasten

&Peopl's første år har været kendetegnet ved hurtig vækst, store ambitioner og en stålsat tro på, at mennesker er kernen i forretningen. Med udgangspunkt i værdier som tillid, frihed og fokus på trivsel har de skabt en kultur, der tiltrækker dygtige talenter. Ejerkredsens forskellighed sikrer skarpe diskussioner, og deres bevidste modstand mod siloer holder alle ansvarlige for den fælles succes. Selvom der ligger store udfordringer forude i at skalere virksomheden og fastholde den unikke kultur, er &Peopl klar til at fortsætte deres rejse med en fast overbevisning om, at de kan gøre tingene anderledes og skabe en moderne og attraktiv konsulentvirksomhed.

Hvad tror du er det største faremoment for en virksomhed, der vokser så hurtigt som &Peopl, når det kommer til at bevare deres autentiske kultur?

  • Emil Uggerhøj La Cour (00:02.414)

    Velkommen til &Peopl Talks, en episode jeg har glædet mig rigtig meget til i dag. Ikke kun fordi det er første gang efter sommerferien, men fordi jeg har kørt hele vejen til Thy, hvor jeg har besøgt en tidligere studiekamera fra CBS, som jeg brugte rigtig meget tid med der, og så ellers har vi holdt dialogen lidt, men nu sidder vi her. Det simpelthen forløbelse, og det at være tilbage i gamle dage.

     

    Overordnet det vi skal tale om i dag er sin karriere inde for finans, og hvor kan man havne hen når man har været på CBS, og læse Cand.Merc, Finansiering og Regnskab, som vi har. Og der synes jeg du har en mega spændende vej, og det jo noget vi gerne vil prøve at ind i i dag. Og så vil vi også rigtig gerne høre omkring det erhvervsagentur du indleder nu. Vi liges!

     

    Og så har haft nogle interessante gæster her for et par dage, så det kan vi måske også lide at tage til. Men inden jeg introducerer dig alt for meget, så synes jeg, at du skal sætte nogle hår på dig selv. Hvem du er, Frederik, og hvad du laver, hvor du bor. Velkommen til. Tak. Først og fremmest tak for invitationen. Sjovt at være med i min første podcast. Jeg har været med i, så det er jo altid lidt spændende. Jamen, som sagt, så hedder jeg Frederik.

     

    Frederik Solvig Jansen Jeg bor her i Thy, i Klitmøller, nærmere bestemt med min forlovede på 6 år. Der kom lige en corona og et barn ekstra i vejlen for et bryllup. Er du planen at bryllup nu så, Frederik? Jeg tror, skal til at gøre noget ved det. Der er ikke noget i kalenderen. Ja, og vores to børn. Vi har boet heroppe i 3,5 år.

     

    hvor vi lidt trak stikket fra hamsterhjulet og valgte at tage på eventyr. I mit hoved skulle det bare være et år, men nu står vi her tre og halvt år senere og nyder naturen og at der er lidt højere til loftet. Fint. Det tænker jeg nogen, eller det tænker rigtig mange, der drømmer om og tænker på, det kunne være sjovt at gøre, så det er jo ikke inspirerende at høre, at er faktisk nogen, gør det. Ja, er helt klart.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (02:23.63)

    Som jeg lige nævnte før, så har vi begge to læst siden på Cand.Merc. i finansiering og egenskab på CBS Du er jo det man i Jylland kalder Københavner Man kan nok også høre lidt på min dialekt, at det er jeg ikke Men vi støt sammen derover Og nå du som tager hele vejen til det jydske Ja, det er jo præcis. Du har inspireret mig jo Skide godt. Det er jo glad for Det jo ikke så langt til Frederikshavn herfra

     

    Men Frederik, tilbage, sendte et billede til dig her i formiddags, der stod vi i New York på en studietur. Vi begge to havde sat pæn i arksæt på og fremsættet så lys ud, kunne man se. Ja, fuldstændig slik hård og højt humør. Jeg kan huske, at du havde studiet jo hos Karlsberg, Kan du prøve at ord på?

     

    Jeg skal fortælle lidt om din historie. Start fra Købmands skolen CBS, hvor vi jo mødrede hinanden. opmødrede en lille skole. endelig godt. Tag den kolde her. Jamen, vi mødrede hinanden på CBS. Jeg læste først H.A. Almén, og så da vi mødrede hinanden på Cand.Merc 4. finansiering & regnskab, hvor vi også blev en del af firklubben, som har arrangeret de her ture. Ja, en af hvervsklubsom.

     

    Vi havde besøgt virksomheder i Danmark, så havde vi den fame New York Tour, hvor vi skulle mødes med MÆRSK og banker og det ene og det andet det tredje. Og jeg tror, det billede, som du taler om, var, hvor vi står i New York og skal ind og besøge den schweiziske Bank, UBS, og se deres bestyrelseslokale. Ja, så det stiger jo lidt til hovedet. Der var ambitionen stor, at vi skulle være finanske agenter på Wall Street.

     

    Struer direkte ned og køber et jakkesæt i det nærmeste butik, fordi nu bliver det stort. bliver det stort, ja. Jamen, klipp til at vi er tilbage i Danmark. Og mit eventyr har egentlig altid været inden for FMCG, altså Fast Moving Consumer Goods, hvor jeg har været i Karlsberg, både som studenter medelber. sådan, det startede for mig, mens jeg læste H.R. Jalmen. Og så fik jeg jo den her super fede mulighed for at blive en del af deres graduate-program.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (04:50.094)

    som jo er fuldstændig fantastisk. jeg kan anbefale nogle store virksomheder, har midlerne til det, så skal de lave sådan program for nødagedan. Ja, fordi hvad gav det dig at komme ind i sådan et program? Jo, men programmet er jo strikket sammen med finansielt baggrund, har man, det var i hvert fald sådan det var i Karlsbær, så kommer man ind til min, jeg har med en rolle, man tilknyttede en afdeling. Nu var det finansielt, så var jeg tilknyttet finance controlling.

     

    Og så er man der i 10 måneder, og så kommer man så ud og prøver nogle andre afdelinger i virksomheden også. Jeg var i internal audit i periodet. Det var lidt skudt forbi i forhold til den typik jeg er, men altså det var en god oplevelse. Og sidde lige og kontroller andres arbejde og processer. Det havde jeg det lidt svært med.

     

    Jeg lærte af det. Det er hele vejen en lærerig proces. Så er konceptet også med et halvt år ude. Jeg var tre måneder i Saudi-Raben af alle steder. Virkelig, virkelig interessant og sjov. Virkelig, spændende ophold sammen med min kollega Rasmus Struh. Og så var jeg tre måneder i Canada efterfølgende. Det var mere med salt. Salt i Saudi-Raben.

     

    lidt selvfinans i Canada og Toronto, hvor jeg så også boede tre måneder. Og det var enormt lærerligt. Altså læger selvfølgelig timerne derinde, det var også bare, det var ren interesse, fordi den lojalitet, jeg fik opbygget fra Carlsberg, var helt enorm, og den interesse af de ting, jeg lærte på den, bare i de to år, som Graduoprogrammet var, var super fedt.

     

    Og hvor mange var i på din overgang i... Ja, hver gang var vi der. Måske en ti stykker, husker jeg det sammen. Så man fik også selvenskab der eller hvad? Det var det, kunne... Altså, at nogen kom fra Carlsbad Danmark, nogen kom fra hovedkontoret, som vi gjorde. Og så fik man jo nogle piers på tværs, som man både kunne spejre sig i og blive inspireret af. Og spare med, hvis man havde det svært også. Eller havde nogle problemstillinger. Som jo kunne være lidt noget andet, end når man kommer ud i en afdeling og...

     

    Emil Uggerhøj La Cour (07:05.358)

    Der er et etableret time, så var vi alle sammen nye, og vi var ligesom i det samme med det her projekt, Karlsberg, og hvad en karriere, og hvad vil vi, og lidt tilbage til vores billede store drøm, ikke? Man ville jo indtage verden og have en direktør titel helst, hvis det kunne gå Det lykkedes. Det er det, det lykkedes nu. Man kan sige, at man forlænges tiden eller formalet lidt, i at man ligesom stadig ikke bare er en af en...

     

    Du trodde jo ind i en funktion. Ja, som havde en dagligdag. Men der var helt klart det her læringskurs her, fordi der var også workshops. Så var det en negotiation. Så skulle vi lære at forhandle. Der var nogle konsulenter, kom ud fra, som kunne udlande os lidt i, hvordan vi skulle forhandle og bevæge de situationer. Det var præsentation. Vi blev filmet, mens vi forstod og præsenterede en case.

     

    som jo også var en super god læring for ligesom at se sig selv og få noget feedback på hvordan gør man det bedre. havde nogle workshops om de her klassiske, hvilken person er du for at kunne samarbejde bedre i et time? du rød, gu, grøn person? Og hvordan agerer den rød, gu, grøn person? Og hvordan skal du arbejde bedst muligt sammen med dem? Så der var hele tiden lidt den der uddannelse.

     

    Som jo faktisk også var en lille smule mærkeligt, da jeg var færdig med programmet. At der så ikke var noget. At du trådte ind i en hverdag, hvor der ikke var uddannelse. Altså så stod du selv for det ikke? Så det var også lidt interessant. Hvor lang tid foresæt du så i karat, spørger Jamen så var jeg efter graduate program, var jeg et år i finance controlling. Og så kom jeg over og var cirka to-tre år i business development.

     

    Jeg ville gerne lidt væk fra det finansielle. Det var meget for mig, at vi kiggede meget bagud. Det var meget at analysere på tale, der var sket. Der var ikke så meget fremad i noget, assisterede på nogle business cases, men jeg ville gerne være lidt mere en del af strategien eller de nye projekter, de nye innovationer, der ligesom var i selskabet. Og der fik jeg sådan mulighed for at træde ind i forretningsudvikling.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (09:27.278)

    MENA i det, kaldte X-Lite, altså MENA-regionen som mellem Østen og Nuremberg i det, som Carlsberg kalder X-Lite, altså exportlicenser, dutilfree. Så det var jo lidt tilbage til Saudi. var mest vores hovedmarked, stort marked for Carlsberg, selvom det lyder lidt mærkeligt. Og det var sådan non-alkoholik øl, der blev solgt i Saudi-rappen. Det var et stort alvor der. Ja, det var kæmpestort.

     

    Og der var nogle sjove projekter, det var også der hvor kronprinsen kom til på det tidspunkt, og var hele den her, de diversificere deres på det følge lidt at gå lidt væk fra olieindustrien og mere ind i turisme. Så da vi buddede der var det jo et helt lukket land, kunne man ikke få turistvis om. Og det var jo kronprinsen der åbnede lidt op, og så kom der jo også moms, det var også lidt en udfordring for os, og sukkerafgift, og altså der var nogle ret sjove.

     

    Sådan nogle driftmæssige projekter, som hed Operation Sandstorm dengang. Vi tog det meget militæragtigt til hver. Så havde vi et lille mødelokale, vi sad med alle problemstillingerne. store planer blev lejt. Præcis. Ja, altså det var en virkelig sjov tid i kraftspandien. Men ja, det straks er for de der tre år. Og det var også, altså efter nogle år, så kunne jeg også se, der var meget politik.

     

    i en stor organisation. er en lille bit af tanjuel i en stor maskine. Der er bare politik, der passer lidt på deres stillinger og ikke tager nogen chancer. Det synes jeg kom lidt til udtryk også, at Karlsberg var meget risikoaverse. Der var mange, der havde en mening omkring, hvis vi skulle lancere et produkt.

     

    Så var der mange kommentarer, og det mig der skulle være indenår, og så tog det meget lang tid. Så idé til handling tog det lang tid. Og så kunne jeg godt tænke mig, efter at været der i samlagt otte år, jeg prøvede noget andet, var lidt mindre. Der blev prikket på skulderne Danish Crown, eller datterselskabet Danish Crown, så hedder Dasherov, som manglede en business development manager, som kunne gå ind og stå lidt for deres strategi.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (11:47.47)

    og have en svar for det at udvikle den. Så det ser jeg lærte. Det var også samtidigt, havde fået barn nummer to, og der blev lagt mange timer i Karsberg, så det var også mulighed for ligesom at bruge lidt mere tid derhjemme, og samtidigt få en rigtig sjov rolle. Dan Tjorp i det tidspunkt havde 22 selskaber i verden. Solgt en 86'er som tarme, og maver, som jo er typisk.

     

    Det er det, lidt sjovere med de små nicheforretninger. Der er jo simpelthen så meget penge i det. Jeg tror, er det, flyttede heroppe. Der havde de rundet 5 billarder i omsætning. Og havde en superbundelige. Det var Danish Crowns guldæg, fordi især der blev så meget mokoser.

     

    Slinen inde i grisetammen presser man ud. Og så sætter man den slin til pharmaindustrien. Som så behandler den, og så bliver det til et blodförtynende medicin. Så når du skal indopereres, så får du ligeså en skud mucose ind. Du er meget godt ind i produkter i hvert fald. Jeg siger, du er meget godt ind i produkter. Ja, det bliver jeg nødt til. Det skal man jo helst.

     

    Det var sjovt, det var anderledes, men jeg fandt også ud af, at for mig er det vigtigt, at det er produkt, har i forhold til. Der var også nogle værdier, som måske ikke lige matchede så godt med Datshow på den ene skrive, som jeg lærte af der. Men den største ting jeg tager med fra Datshow-perioden, som var lige en treårsperiode, det var nok det her med at teste.

     

    Der er lidt hurtigere for tanket til handling. I Kalsberg var det meget store beregninger og mange lange samtaler omkring det ene og det andet. Og store forbrugereundersøgelser om hvordan de reagerer derude. Og i Danmark var det mere, vil lave den korte beregning ud af test. Så der var korter for idé til handling. Og det er den største ting jeg har taget med derfra, som var virkelig sjovt. Men så er to store corporate.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (14:09.966)

    Ja, så to store corporate. Og så træk vi jo stikkede. Vi kiggede lidt på hinanden, vi havde fået barn nummer to. Og havde hvert bæk to travlt og kørt karriere. Og ville gerne op, op. Og det skulle helst ske i går. Samtidig med at begyndte corona ramte, så på bausen af dem. Der fik man jo også refleksieret lidt i at sidde derhjemme. Og være enig det der er vigtigt.

     

    Pludselig støtte vi på de her statistikker, at når man fra dine børn er 0 til de er 8, der bruger du halvdelen af tid mellem i jeres levetag og din levetag. Så hvorfor har vi så travlt, begyndte vi at reflektere lidt over? Hvad ville der ske, hvis vi tog et år ud? Eller to? Vil vi ikke kunne komme tilbage på arbejdsmarkedet? Det ville vi nok godt. Det kunne være, vi ikke kommer ind i en promotion direkte, men...

     

    Vi skal nok få en stilling, passer til os. Så brug for ikke bare at af stedet. Prøv det. Så det gjorde vi. Så i to til... Så tog vi til Glidt Møller i 20 år. Vi har begge to surfet meget og haft det som en hobby og rejst meget for det. Og så kendte vi nogle, var flyttet heroppe. Jeg kan huske på et tidspunkt, havde en bil, var på holdt brun, din dejlige i hoved med surfbræk. Ja, man må også dyrke det lidt.

     

    Ja, nej, var heroppe og besøgde de venner vi kendte, og så kunne vi mærke, var et ret fedt lokalmiljø, som vi gerne ville tabe ind i. Og ja, så trækkede vi stedet, sagde I op på vores jobs, og købte, solgte vores lejlede, og købte vores hus, og det er jo også en meget god ting at flytte den vej til Vest på, i stedet for ind i byen.

     

    Så det er klart, havde noget friværdi, som også giver nogle økonomiske friheder. Og så var det noget med... Jeg har jo altid siddet foran skrivebordet og ikke været så god til at slå et søm i en væg eller lave noget som helst et håndværk. Så ja, vi købte et hus heroppe, og så skulle vi jo... Sådan der, så du sætter det i stand. Ja, det har altid været min kone, der har været god til at det Det da kommet god, ja. Ja, så det var også en vild proces. Altså det der med egentlig at rive...

     

    Emil Uggerhøj La Cour (16:33.358)

    Vi har ikke nogen relationer op til. Vores familie og venner er jo i København. Hvordan var det? Det er et lille kollektiv. Alle kender hinanden og alle er enormt i møde kommende. Det er en lille 8. klokke i Kletmøll. Nu sidder vi i Vår Bør på vores kontorfælde. Hvor alle har været i samme situation.

     

    Der er rigtig mange tilflyttere. er også det, du går om dem, har mødt her på kontoret. er alle sammen tilflyttere. Nogle har boet her længere tid end andre, men alle har ligesom været igennem processen om at tage skritten, turde gøre det, og så stå lidt et sted, hvor man ikke kender nogen. Så det folkinviteret. Der er altid åbent grill, dørene er altid åbent klidt mølt, og det er tit, bare går ind.

     

    Faktisk banker to gange og så åbner du på døren. Så man skal ikke gå alt for meget nøgen rundt, man ikke er så blufærdig. Og hvornår stod du så på vild is? Jamen det gjorde jeg sidste år. Jeg havde efter et år halvandet, hvor jeg bare gået ved Husfar. Slod skevsølmi. Slod skevsølmi og sat fliser op skev på badeværelser. Så var jeg ved at være lidt træt.

     

    Det var også virkelig sjovt, når jeg mærkede at trække sig helt fra det. Og gå igennem alle de tanker, er omkring, det er det rigtige. Er det der, jeg skal være? Helt den mølle, har jeg været igennem. Til så endet et sted, hvor jeg havde enormt meget lyst til at komme tilbage. Jeg savnede at bruge de færdigheder, jeg havde opbygget igennem Fjord og Carlsberg igennem Datshow. At lave noget, skabe noget.

     

    Og så har altid haft en drøm selvfølgelig om at starte noget selv og være en del af et lille start-up eller et scale-up. Så jeg startede egentlig med at lave et rådgivningsfirma. Med henblik på at hjælpe, altså nu ser du kontorfaldenskabet her, sidder 40 mennesker, som har nærmest hver deres virksomhed. Og ligesom hjælpe dem med at snakke, ja men strategi, hvor vi er her.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (18:51.31)

    Hvordan kan I gøre det? Lave nogle delmål og så lave en handlingsplan for, hvordan man når det her til. ja, det startede langsomt op, og så mødte de to drenge efter en rigtig våd sommer sidste år. Og når man sælger is og sodavand, og det har regnet rigtig meget, så det så sluttet. mødte dem fra Kulturmede Mors, hvor de havde siddet med deres lille iscampingvogn, som du også lige så herude.

     

    De havde ikke solgt noget, de havde betalt lidt for at være der, og de var helt slukket. Og så ringede jeg til dem dagen efter og sagde, skal vi ikke tage en snak? Og så tog vi nogle strategimidler og så endte det lidt i om... Jeg synes det var ret sjovt. Det var en mulighed for, kunne komme tilbage til fastmålet med konsumerguds og bruge nogle af de ting, som jeg rigtig synes er sjov og jeg havde lært i Carlsberg, og kunne bruge de kompetencer.

     

    Og så fandt vi ud af, det skulle være i samme vej med os. Så vi begyndte at gå i dialog om, hvordan modellen skulle se ud og så videre. Og så fik vi skrevet under og startede officielt i februar i år. Men har så arbejdet med dem strategisk for at gøre klar til i år siden efterårets system. Ja, fordi du tror, er som medarer også i virksomheden. Ja, det tør og partner.

     

    Kan du sætte et ord på hvilken vild is, der fra en virksomhed? Ja, altså i vild is sætter vi økologisk og plantabaseret sodavand og is. Konceptet er egentlig, lokale og det rene produkt er den korte. Det ok, fordi vi bruger rigtig mange råvarer heroppe fra Ty, i hovedsageligheden her Ty, men ellers fra indenfor landets grænser. Så fx vores brugse her, bruger vi, der hvor vi bor.

     

    Vi Vi

     

    Emil Uggerhøj La Cour (21:10.478)

    Økologisk æble med også til at søde, og er vi dansk-svensk rusesukker. Til ligesom at lige give det ekstra. Det skal jo smage godt. Og det er Og vand selvfølgelig. Så det er et rent produkt. Der er ikke nogen tilsætningsstoffer i. Produceret lokalt. Så det meget lokal med lokalt. Og så de rene råvarer og lad råvarer stå for sig. Så det er ligesom DNA'et i det. Og hvor afsætter dem så hen?

     

    Jamen det gør vi i hele landet, vi sige. Vi er landstækkende. I år har strategien meget været distribution, distribution, distribution. Så at komme ud og være tilgængelige, så vi er hos alle de store distributører nu. er jo meget i. Altså hele café- og restauranssegmentet er jo meget der. Tester et par meny'er. For ligesom at se, der er noget efterspørgsel der. Og det er gået godt.

     

    tester nogle prispunkter af, og nogle forskellige produktvarianter. Vi laver meget test, lidt tilbage til før vi tester ting, og så fjerner vi det, det ikke virker, eller også lader det køre. Det samme gælder rosis. Alexander og Rasmus, har startet mine to pander, de startede med isen, fordi der ikke en dem, kan lide fløde is.

     

    en god solarvandsis på markedet. de gik og testede. Rasmus havde fundet en lille isform i panduehobby. Og testede med alt muligt for at man ikke kunne lave en lækker is. Og så var Alexander, han var flyttet heroppe på det tidspunkt. Og så var Rasmus op og besøg ham. Og så støtte de på ty økobær, som sælger nogle saft også. Ind i Submaria, og så hældte de dem på, og så syntes de bare, vandt.

     

    og så tog Rasmus ud til Niels og snakkede med ham og kom hjem med jeg ved ikke hvor mange bær og safter og så langsomt så blev det en partnerskab samarbejde bygget op mellem Niels og Dorte som har ty økobær og så også i hvid is og så begyndte de jo at teste i lille skaler herude i gratis is væk og se om folk ville have det og de ville det og så langsomt ligesom vokser sig større større

     

    Emil Uggerhøj La Cour (23:31.886)

    Og så var det så i år, hvor vi foregør fuldændig vores produktkortofilter, og mange gerne vil have en flydeis. Så har vi så taget det her plantebaseret benen. Vi laver is på havremælken i samarbejde med ismærdet tyk. Hvor vi har hænværlekris, særlig kærmel og solbær, som du at vise til kameraet. Lidt reklame. Ja, endelig.

     

    Og så kan man altså, en ekstra klam. I næste uge, skal vi til Danmarks største produktpris. Solover Gudhjem, hvor vores La Cris er nomineret. Vores kebabbrug, den du drikker, den er nomineret. Så det er finalen. vi skal forhåbentlig, ja der er vi nået, så vi skal forhåbentlig op på scenen. Nu må jeg ikke tjenge sådan en 7.39 og tage imod en pris der. Eller i hvert fald en klappe.

     

    Samme bit af de andre. Men så har vi altså også for ligesom at pointere det lokale. Vi har en havtårnis her. Den er sanket ude i National Park Ty. Igen sådan meget lokal. Vi kører en sankedag en gang om året eller en sankedvigende. Ellers så kører vi ind fra en socialøkonomisk virksomhed, er opdaget af Elmelund. Og den anden sådan sjove historie, er vores repsis.

     

    hvor det ser ud som om vi har chokolade på toppen, det noget der hedder Thick, står for This Isn't Chocolate, som er to Michelin-kokke, der har udviklet et produkt fra Skatnækakavben og Mask fra Ølproduktion, som ellers bare er noget der normalt smidt Så blander de det med sheerbutter og nogle andre gode ting, og så har de så lavet det her chokolade-hikvalent, som vi dømmer i. Ja, så vi prøver ligesom at tage...

     

    Det er at have fokus på bæredygtighed og at det selvfølgelig skal være lokal og på opcycling. Men hvordan oplever I så, bliver taget imod? Det bliver taget rigtig godt imod. Vi synes jo, er et sted i markedet, hvor vi tilbyder et produkt, der har en rigtig høj kvalitet. I og med, bare serverer et rent produkt med fokus på de rigtige råvarer. Det er også dyre produkter, så vores bundligne...

     

    Emil Uggerhøj La Cour (25:50.158)

    er som et startupbundel i Neskald, den er derefter. Men hvis vi ser på vores konkurrenter som Premiere Ice og Fresco, intet ondt om dem, men der synes vi helt klart, har en pris, er konkurrencedygtig overfor dem, men et produkt, er langt bedre. Og ser os jo meget lige med Hansen Ice, som jo også producerer et rigtig godt produkt. har så bare en differentierelse ved at være planet.

     

    Og hvad er sådan, hvad er tankerne med fremåle med Vild Is? Jamen vi har jo store ambitioner. Ja selvfølgelig har I det. Det var jo en af de ting, som vi startede med at snakke om, da vi havde vores første strategimedde. Hvad er dronken med, og hvad er ambitionen? Ja, vi vil jo gerne være store, vi vil gerne indtage det danske marked. Og det vil vi jo gerne gøre ved at få de forbrugere, som ligger i frisko premierisegment.

     

    Den vil vi gerne have op i et segment, hvor vi spiser bedre. Det er lidt vores holistiske ambition. At få det at spises bedre. Men der er selvfølgelig også noget forretning i, at vi vil sætte ty på kortet, man godt kan lave en lille biks herude i situationsstegn udkendt Danmark. Som det jo er. Og lave et produkt, som hele Danmark gerne vil have.

     

    Et sund alternativ. Når nu det skal være, kan man lige så godt lave det rigtigt. vil jeg sådan lidt. Kæmpe respekt for det, fordi jeg ser på det nok, jeg kom til at gå efter planen. Ja, tak. Ja, ja, det gav også, altså nu kan vi jo snakke om kontorfællesskabet her, og vi havde jo kongen og dronningen på besøg for et par dage siden, to dage siden. Ja, fordi ud på jer, i har sådan fin lille kammerone og står herude, når peger er ud. Der står velkommen, Frederik og Mary.

     

    Prøv lige at fortælle, hvorfor kommer de forbi jer? Det er jo ikke som sådan vildige stig besøger, det kontorfællesskaber, altså det lille værksætterhus, som Alexander, min partner, startede i sin tid, da han kom her til Tyskland, og mangede et sted at lave sin forretning, havde på det tidspunkt. Det bliver jo set og hørt, vi fører derinde, vi har brug for plads, de er ved lave et stort projekt om et folkehus, som...

     

    Emil Uggerhøj La Cour (28:17.742)

    Amirabegn, et kontorfællesskab. Hvad er det for en bygning, sidder i? Det er en gammel skole. Så det en gammel skole her i Vore Bør. Som så bliver omdannet. Så det er jo noget, er blevet lagt ned, som så får nyt liv. Og det jo sjovt. Og det er vi jo enormt glade for, at Frederik og Mary, Kongelhuset, ud og anerkender.

     

    I bedste sendtiden et indslag til DR og TV2, hvor de jo fremhæver os og vores brand og summer ind på vores produkter. Vi har et intervju, så vi fik lov til at vise, hvem vi var. Det blev vi jo vildt glade for, fordi det kan vi næsten ikke betale. I hvert fald ikke de penge, har i kassen, hvis den starter. Og måske en mulighed for at en ny kunde ind også.

     

    Det håber vi så. Nu kan man ikke blive Kongelig Hoflever, når du er med her. Nej, det nedligger de. Ja, det var, jeg mener, var konkurrence fra hvidene. Så var der sikkert også noget med rockmulig i Rusland. Der var nogle ting der. Men ja, vi kan nok ikke få emblemet, jeg vil meget gerne til næste statsbesøg.

     

    Hvis I lytter med her, kan vi godt levere til det. Lars, der producerer, nu kan du ikke måske svare, men ved vi om Frederik og Mary, de enkeltytter engang. Og hvis de kan også måske tage fat i det forrige. Det er jo mega fedt, man får den attention. Frederik, synes det er mega sejt gået. Ja, tak. Kan du prøve at sætte lidt ord på, hvad gør det for jer som virksomhed?

     

    så for lokalt området, at kolde område lige kommer smule forbi. Det er jo stort ikke? altså det er det. Det er en eller anerkendelse af os der bor herude. Der er jo sådan lidt en 8. klok herude og tilflytter, men også de lokale, som er her.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (30:39.918)

    jo der har været kontroverser til at starte med med tilflyttere, flyttede her til mod lokalbefolkningen. Jeg skal alle de i København, alle de surfer, og jeg skal de her indtil, at de lokales børnebørn begyndte at ønske sig våddrækter i julegave, fødselsdagsgave. kan de godt se pointen i det, også når de får børn og deres børn egentlig gerne vil tilbage her til at bo, der kommer en synergi i dem.

     

    Så der er en enorm tæt forhold, der er kommet og at er accept mellem de lokaler og tilklæderne. Og så er det jo en anerkendelse af det. Altså de ting der sker for de idelsjæle der er her i byen, de får en anerkendelse ved at de kongelige kommer forbi. Alexander er jo en af de store idelsjæle her i vores bøger.

     

    Bliver så inviteret med på skoleskibet, det er kongeskibet, og til frokost med Sådan er det jo lidt med de personer, virkelig lægger tid og energi i noget, at de også får en anerkendelse. Og for os som virksomhed, er det jo bare sjovt, at vi har nu billeder af højhed, der drikker vores havtorns brus og går rundt med den.

     

    Det er for evigt at have et billede, et gif, som en fra kontoret har lavet, hvor han smager den og siger sådan, ej, man kan se, den ligger. Det er stort for os, er en anerkendelse, og de har jo en position, som gør, det er sjovt. Det er jo noget, vi blev ved med at tænke tilbage på. Det var en del af Vild Isis historie.

     

    Ja, og det at prøve at være på tv og få lavet et interview er jo også en læring. Altså forhåbentlig med de ambitioner vi har, der skal vi være meget mere på tv eller lave mange flere interviews og podcasts. Nu lyder jeg lidt højt flyvende her, men det er ambitionen, at vi gerne vil nå dertil. Så det var en god træning for os også. Fint. For rigtige rådlærer...

     

    Emil Uggerhøj La Cour (33:02.254)

    Som direktør i selskabet. Så jeg tænker også, at det dig, skal sæde at forholde dig til hele jeres administration, og hvordan I skalalere virksomheder for at fundemænd, gør, I kan skalalere. Og nu kommer du også med en finansiel baggrund. Kan du ikke prøve at lidt ord på, hvordan det er at sætte de systemer over processer op i en scale-up kontra det du kom fra, hvor der bare var en

     

    et stort motorum, lade kørt. Jo, var et stort motorum. er det jo strukturen lavet, så du kan ikke lave de store ændringer, men det handler hele tiden om at lave små justeringer. Nye ERP-systemer eller nye addons i ERP-systemerne, som skal implementeres, som er smarter, en digitalisering eller en AI, der kan læse en faktur, og så er mere en implementering af det.

     

    Hvor i et startup er det noget af det jeg synes er rigtig sjovt. Du lever det helt fra scratch. Men det er klart jeg kunne ikke gøre det i en uden at have set det her nu. Så jeg er så heldig at have en erfaring fra Carlsberg og se hvordan man kan sætte det op. Og fra Datshop. Så jeg har op i hovedet hvad jeg gerne vil lave her. Når det kommer til de finansielle processer for eksempel. Fundamentet.

     

    Jeg har også en idé om, om vi vil være Asset Light eller Asset Heavy. Hvordan vores driftsmodel skal se ud. Og nu siger meget jeg. Vi er jo tre hejre i det her. Vi er tre direktører. Hvordan er jeres rolle fordel? Det er meget sandt, at han er på marketing. Og Tøer er produktudvikler. Det ligesom ham, laver blandingerne. Vi er selvfølgelig med til at smage og kommer med skyre idéer.

     

    Men det er Rasmus støret for få det hele til at ske og for det til at smage godt. Så det er ansvaret for, han er også ansvaret for produktionen og lidt for logistikken også bag det. Og ja, jeg har jo ansvaret for strategien og at den bliver exekveret. Jeg har ansvaret for driften også. overordnede ansvaret for det, at det hele fungerer, vi får leveret varen til kunderne, og der er nogen, står og mangler.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (35:26.286)

    Det er jo bare det ordnet ansvar og sparringspartner inden for deres ordnede til dit ting. Det er vores fordeling. Det der er virkelig sjovt inden starten, er at man har mange skitter på. Og bliksbruddet. det er jo alt fra kongebesøg til klip til dagen efter, hvor vi står og skal blande en sapblanding og sende det her sted.

     

    Jeg har fået en order inde på webshopen, vi så skal over i menuen og sende en rame afsted. Til at lave driftsaftaler med Ismar Ridd Ty og til Key Account, altså ud at møde kunder. Til at lave, nu har vi lige lavet en reklamefilm også, vores første reklamefilm. Som langsomt ruller ud i seks afsnit. Til at lave det og producere det, og skulle skrive et...

     

    Nu var det La Courte, Martin La Courte bror, som er filmfotografer, som havde skrevet manuskriptet, men så havde vi nogle inputs, og det skulle man så også forholde sig til. Så det er lige pludselig mange ting, og det synes jeg er virkelig, virkelig sjovt. Altså man ejer jo hele værdigheden og får lov til at leje på. I en stor organisation, så har du et speciæle. Du har det her lille område af værdigheden eller af driften.

     

    Og det det, du skal blive god til. Som jo også har sin plads og som kan være vildt sjov, hvis man er specialist som person. Jeg er bare mere generalist og synes, at mange ting er sjov og kan godt lide at sætte mig lidt ind i mange ting. Men hvis det bliver for dybtegovende og drift og hverdagsagtigt, så vil jeg gerne lade nogle andre specialister.

     

    Jeg ved ikke om det er svar på dit spørgsmål i forhold til det med stort og småt, men det er sådan set det der med, at det ejer værdikæden og har en masse hattepå i forhold til at være specielisten. Jamen det synes jeg helt sikkert det gør. Noget jeg også gerne lige vil spørge jer ind til, som noget af det sidste, tiden løber godt i godt selvskab.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (37:45.134)

    siger jo selv lidt op i helikopteren, og så ligesom at kigge tilbage på, da du var der vidste ud på CBS. Der var nogle forventninger til sig selv, og for omværdene til, hvad vej man skulle gå med, og så viddannelse. Til hvor du ligesom står i dag. hvis du skulle give nogle gode råd til de yngre mennesker, som skal til at tage uddannelse, eller er i med uddannelse, og skal i gang med karriere.

     

    Hvad er rådte? Jo, altså jeg vil jo sige, mine rejser har været enormt fed. Altså jeg valgte jo også fire på grund af lidt mere strategisk, det egentlig var noget, lå mit hjerte nært. Fordi jeg er måske mere en marketing-salsperson naturligt, end jeg er en finansperson. Klassisk finansierperson. Så det var mere det, manglede.

     

    Og jeg mener, var fundamentet i at kunne være en dygtig fremdagensmand. Så det var vel den. Så jeg vil sige, jeg tror det korte råd, hvis jeg skal afbryde mig selv her og skære ind til benet, så er det uddan der. Test en masse ting af. Opbyg en masse erfaring. Og bliv lidt ved, selvom tingene bliver sure. Altså fordi der altid er noget, ikke er sjovt. Brug timerne, mens man kan.

     

    Inden du får børn og alt så har man en masse fritid, som er virkelig sjov at bruge på nogle ting, hvor du kan lære noget. Om det er hvad det nu er, det behøver ikke at være specialistting. Det kan være alle mulige ting. Lære at surfe, lære at lave håndværk, lære et fag, altså også tage uddannelse. Men i min optik, altså fx Kirkertag, er Sione fra Klepper, han har en

     

    en fed agenda i det her med uddannelse. Altså, hverken dig eller mig blev dygtige på uddannelsen. Vi blev virkelig dygtige ude i erhvervslivet. Det var der, vi specialiserede os. Det var der, vi lærte, og der, vi blev gode. Så det bliver måske også råd til derude. Selvfølgelig er der en adgangsbarriere i Danmark, så man skal have det der skide bevis.

     

    Emil Uggerhøj La Cour (40:11.598)

    Men ud over det, vil jeg anbefale folk til bare at ud og få hænderne i bolden. Nu ligger måske også lidt ordene i munden på dig, men se ud fra os, når man ser på dig, Fræsus. Noget af også synes er vigtigt, og som man kan give med videre, er jo også bare følge sig selv. Altså følge det, man synes, er fedt. Hvis det fedt at tage ud og surf, så gør man det.

     

    et job der, så gør det man selv synes, der en satte fleresvugel, men heller ikke god til det. Ej. I stedet for at følge dem man på papiret måske, særfølger. Ja, helt klart. Og det er dog også en del af. Jeg tror ikke svaret er entydigt, at man altid skal følge sit hjerte. Fordi jeg tror, hvis der ikke er noget hård arbejde og et fundament, der går forud for det, så tror jeg godt, kan ende med at flakke lidt rundt.

     

    Men der er helt klart et element i. Jeg er jo meget, meget glad og føler mig ekstremt heldig. jeg og min kone turde tage den beslutning og hoppe ud i det. Altid ja eventyret, jeg prøver at sige. Hverdagen, højst prosen i gang imellem. Det kan give noget uventet. Det er vel rådet.

     

    Så slutter vi simpelthen, Frederik. Tusind tak fordi jeg måtte komme op og besøge Vild Is og se hvad det er for nogle fede rammer i jer. Det er jo virkelig inspirerende, synes jeg. Og så har været en fornøjelse at høre din historie igen. Hav med i gang med, det er dejligt at se dig igen, Frederik. Og jeg ønsker dig og resten af Team Rød Svin Is, alle muligheder lykke med det, skal fremad. Ja, tak skal du Og tusind tak til jer, har taget...

     

    I kan høre vores podcast på alle podcasttjenester. Så lyt med, giv jer til kendemand hvad I synes omkring. Det kunne vi rigtig godt tænke os. Og så hører vi snart videre igen. Og endelig hvis I har gode råd og sjov idéer til Vild Is, så kontakt mig på LinkedIn eller række ud. Godt du sagde det, fordi hvor finder man Leif, Frederik eller Vild Is?

     

    Emil Uggerhøj La Cour (42:30.478)

    Jamen, vi er på LinkedIn. I kan gå ind på vores hjemmeside. Der vildis.dk, så kan I se lidt af vores favorige skæve-sjove-univers. Vi kalder U-thy-pia. er lidt spil med ord. Så kom ud og find os. Og især på Instagram, kører en reklame i øjeblikket. Og der er selvfølgelig en masse fra det royale besøg i foregås. Vi linker til de ting, der når vi laver vores opslag os fedt.

     

    Og jeg er nu gange med tyst tak og tak for nu.