Episode 11: Udskiftning af ERP-systemer: Hvorfor er det så bøvlet?

 

 

I denne episode af &Peopl Talks diskuterer Simon Holst Tøgersen og gæsterne Emil Sahlin og Michael Klahsen den komplekse rejse, virksomheder går igennem, når de implementerer nye ERP-systemer. De dækker emner som valg af system, afklaringsfasen, udfordringer ved migrering af data, og vigtigheden af forberedelse og oplæring af medarbejdere. Gæsterne deler deres erfaringer og giver råd til, hvordan man kan navigere i denne ofte bøvlede proces.

 

LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/simtogchr/

https://www.linkedin.com/in/michaelklahsen/

https://www.linkedin.com/in/emil-sahlin-3709634a/

 

Links:

https://3deksperten.dk/

https://obtain.dk/

https://andpeopl.dk/

 

 

 

 

Udskiftning af ERP-systemer: Hvorfor er det så bøvlet?

I denne episode af &Peopl Talks, diskuterer værten Simon Holst Tøgersen sammen med gæsterne Michael Klahsen fra Obtaine og Emil Sahlin fra 3D-Eksperten, den komplekse proces med at udskifte ERP-systemer. De dykker ned i, hvorfor mange virksomheder finder denne proces udfordrende og bøvlet. Gæsterne deler deres erfaringer og giver praktiske råd fra både et konsulentperspektiv og en virksomhedsejers perspektiv, og de belyser vigtigheden af en grundig forberedelsesfase, korrekt leverandørvalg og en realistisk tidslinje for at sikre en succesfuld implementering.

 


 

Præsentation af værten og dagens gæster

Værten for denne episode er Simon Holst Tøgersen, partner hos &Peopl, et CFO-servicehus der hjælper virksomheder med alt fra bogholderi til digitalisering og ESG. Han har inviteret to erfarne gæster til at dele deres indsigt i ERP-rejsen.

Michael Klahsen er direktør hos Obtaine, en konsulentvirksomhed der specialiserer sig i Microsoft Dynamics-systemer som Business Central og Finance and Operations. Med over 20 års erfaring i branchen har Michael stor erfaring med implementeringer både nationalt og internationalt.

Emil Sahlin er ejer af 3D-Eksperten, en virksomhed i Nordjylland, der sælger 3D-printere og forbrugsmaterialer samt har en produktionsdel. Emil deler sine personlige erfaringer som ejerleder, der netop har gennemført en større ERP-udskiftning.

 


 

Fra Bøvlet til succesfuld ERP-implementering

Hvorfor udskifter virksomheder deres ERP-system?

Ifølge Michael Klahsen er der mange årsager til, at virksomheder udskifter deres ERP-system. Ofte er det drevet af en strategi og en vækstrejse, hvor det nuværende system ikke længere kan understøtte virksomhedens behov. De seneste 10 år er der sket en markant udvikling på ERP-markedet, især inden for cloud-baserede løsninger, der tilbyder større funktionalitet og fleksibilitet.

Michael påpeger, at tendensen er gået fra at splitte systemer ud til at have en stærk kerne i ERP-systemet og integrere med stærke specialiserede systemer udefra. Dette skaber en mere robust og tilpasset løsning, der bedre understøtter forretningsprocesserne.

 

Emil Sahlin deler sin egen historie, hvor 3D-Eksperten blev tvunget til at træffe en beslutning, da deres nuværende system ikke længere kunne imødekomme deres behov for at håndtere en voksende webshop og online-ordrer. De valgte at skifte fra en simpel økonomiløsning til en Business Central 365, som de så som en fremtidssikret løsning, der kunne samle lagerstyring, økonomi, webshop og B2B-salg i ét system.

Den afgørende afklaringsfase

 

Et af de største udfordringer i en ERP-rejse er manglen på en ordentlig afklaringsfase. Michael understreger, at det er afgørende at starte med at kigge på virksomhedens strategi og fremtidige behov. Man skal have styr på processer, vækstmål og hvilke nye produkter, man vil kunne understøtte om et, tre eller fem år.

Michael anbefaler at udarbejde en kravspecifikation, som fungerer som en "indkøbsseddel" til det nye ERP-system. Han sammenligner processen med at bygge et hus: man har brug for en klar plan, før man går i gang, ellers risikerer man at vælge et system, der ikke kan imødekomme fremtidige behov. Emil bekræfter, at han også selv undervurderede denne fase og ville have ønsket, at de havde søgt mere ekstern ekspertise for at få en mere klar strategi fra starten. Han påpeger, at det er vigtigt ikke blot at kopiere det gamle setup, men at tænke i nye, smartere og mere effektive måder at arbejde på.

 

Valg af leverandør og implementeringsprocessen

Valg af den rette leverandør er en kritisk del af processen. Emil fortæller, at han valgte en lokal leverandør af praktiske årsager, men erkender, at han måske burde have undersøgt flere, herunder dem med specifik erfaring indenfor e-commerce. Han understreger, at en standardløsning sjældent er den rette, da hver virksomhed har sine egne unikke processer. Derfor er det vigtigt at finde en leverandør, der besidder de nødvendige kompetencer og har erfaring med lignende setuppet.

Michael tilføjer, at kemi med leverandøren er altafgørende, da det er et partnerskab, der skal fungere, når tingene brænder på. Han forklarer, at projekter ofte går galt, når der er huller i planen, og at migrering af data kan være en af de mest smertefulde dele af processen, hvis den ikke er professionelt håndteret. Han understreger, at en succesfuld implementering kræver en realistisk tidslinje, en god projektledelse og en forståelse for, at der vil være bump på vejen.

 

Medarbejderinvolvering og forankring

En vigtig del af implementeringsfasen er forankring og oplæring af medarbejdere. Emil fortæller, at 3D-Eksperten primært holdt processen i ejerkredsen for at undgå at belaste de ansatte, men at de efterfølgende har brugt megen tid på at oplære personalet og udarbejde kompendier og håndbøger til de forskellige processer. Han understreger, at det er en stor omstilling, da knapperne ser anderledes ud, selvom de grundlæggende opgaver er de samme.

Michael påpeger, at det er vigtigt at have en realistisk tidslinje og at være opmærksom på, at man aldrig bliver 100% klar. Han foreslår, at virksomheder overvejer en agil tilgang, hvor medarbejdere inddrages fra starten, så oplæringen sker løbende, og løsningen modnes undervejs.

 


 

Opsummering af podcasten

Episoden understreger, at en ERP-udskiftning ikke behøver at være en bøvlet og frygtindgydende proces, hvis man griber det an på den rigtige måde. De vigtigste pointer fra podcasten er:

  1. Forberedelse er altafgørende: Brug tid på en grundig afklaringsfase. Kend din virksomheds behov, strategi og fremtidige vækstmål. Overvej at få ekstern hjælp til at udarbejde en detaljeret kravspecifikation.

  2. Vælg den rette partner: Find en leverandør med erfaring i din branche og med det system, du skal implementere. Sørg for at der er god kemi og at de har de nødvendige kompetencer til at håndtere hele din forretning fra ende til ende.

  3. Vær realistisk: ERP-projekter tager tid og kræver ressourcer, både i form af penge og mandskab. Sæt en realistisk tidslinje og forvent at der vil være udfordringer undervejs. Vigtigst er, at man har en god aftale og dialog med leverandøren, så man kan håndtere udfordringerne i fællesskab.

  4. Forankring i organisationen: Husk at involvere medarbejderne og sørg for en grundig oplæring for at sikre en succesfuld overgang. Dette kan gøres ved at lave håndbøger eller ved at anvende en agil tilgang, hvor medarbejderne er med fra start.

 

Ved at følge disse råd kan virksomheder navigere i ERP-rejsen med større succes og undgå mange af de faldgruber, som Emil og Michael har oplevet.

 

  • Simon Holst Tøgersen (00:01.966)

    Hej og velkommen til. Dette er afsnit af &Peopl Talks. Det er efterhånd ved at være et stykke tid siden, har haft et afsnit i vores podcast, men nu er blevet tid igen. Vi har valgt at tage et meget bredt emne op, men alligevel konkret et emne, som mange spørger ind til, som kan være lidt bøvlet og komplekst at gå i gang med for nogen lidt nemmere. Det er lidt omkring ERP-rejsen.

     

    og hvorfor det skal være så bøvlede at udskifte sit ERP system? Vi er &Peopl. People. Der hvor jeg kommer fra, min navn det er Simon, hvor jeg er partner i virksomheden. &Peopl det er et CFO servicehus, vi hjælper vores kunder med. Alt inden for CFOens agenda, igen der plejer jeg at være sige lige fra outsourcing af bogholderi, til digitalisering, til ESG, til HR, så mange af de her konsulentlydelser, som man måske ikke lige selv har sat inden med, det er noget af det, vi hjælper vores kunder med.

     

    Dagens podcast i dag, og grund til, vi altid taler igennem det podcast, flow, det er egentlig for at inspirere mennesker derude, andre virksomheder med nogle aktuelle emner. Og det emne, tager op i dag, det er, ikke er den eneste, skal sidde og berige om, at har taget to gode mennesker med i studiet til at berige fra to forskellige vinkler, fra den konsulentvinkling til...

     

    Ude på den anden side af bordet til virksomhedsvinkel, som har fået kigget ind i konverteringen af det. Så det det vi prøver at diskutere lidt ned igennem. Men først forom, så vil jeg sige velkommen til dig, Michael fra Obtaine. Inden vi går videre i teksten, så tænker jeg godt, vi kan tænke os at høre lidt omkring dig og Obtaine. Hvad er det for en størrelse og hvor du kommer fra? jeg hedder Michael Klahsen. Jeg sidder som direktør i Obtaine. Vi er en konsulent forretning

     

    På Dynamics siden, det vil sige på Business Central, AX og Finance and Operations. Vi er en virksomhed både i Jylland og på Sjælland. laver implementeringer, altså nye ERP på Dynamics siden. Konsulentyrelser, udvikling og laver egen software. Jeg har været i branchen i over 20 år. Jeg har stået med mange implementeringer internationalt.

     

    Simon Holst Tøgersen (02:28.174)

    og nationalt har et langt samarbejde med produktionsvirksomheder og supply chain og så videre. gennem mange år. Fedt. Tak fordi du har lyst til at deltage. Og så er vi så heldige at I bor til hus samme sted som os. Derfor kan vi sidde sammen i dag? Så tak for det. Og så har vi en anden dygtig person med i studiet. Og det er dig Emil fra 3D-Experten. Vil du ikke bare lige...

     

    at se det på dig og den rejse, du egentlig også har været igennem med 3D Eksperten.

     

    Emil Malinský Sahlin (03:00.73)

    Jo, det jo det to. Jeg hedder Emil Salin og jeg har 3Deksperten.dk. Jeg driver egentlig to virksomheder. Den ene virksomhed er 3D eksperten hvor vi sælger 3D-printer og plastik og forbrugsmaterialer til 3D-printer. Og så har vi en forgrening af det, hvor vi producerer emner for dem, ikke selv vil have en 3D-printer. Altså en produktionsvirksomhed.

     

    Så vi har også lidt forskellige ERP-systemer i de to selskaber. Jeg bor i Nordjylland og driver virksomheden sammen med min kone Louise, og vi har tre børn. Det er så kort omkring os. Vi er en beskedende lille nordjysk virksomhed med omkring 20 mand ansat.

     

    Simon Holst Tøgersen (03:49.135)

    Fedt. Herligt. Tak for det, og tak fordi du også har lyst til at bruge lidt af eftermiddagen på at snakke om det her ende. Når vi skal prøve kigge lidt ind i ERP-rejsen, så er det jo for det første, synes jeg, når jeg taler med mange af vores kunder og mange virksomheder. Alt med forkortelse og engelske termer er jo besværdeligt. Det jo svært at hive det ned på hyldene ERP, ESG, HR, AI. Det lyder spændende og lidt fancy, men det kan nogle gange være svært, når åbnet op.

     

    Måske start med sådan at spørge dig, Michael, hvorfor? Der er jo meget bogføringslov, der er jo digitalisering og effektivisering, men hvad ser du som driver til at folk egentlig udskifter ERP systemer ? Der kan være mange forskellige årsager. Ofte så er det jo fordi man er på en rejse, man har sat sig om en strategi. Den kan være kortsigt eller langsigt. Det vigtigste for kunderne ofte, er at de ser ind i

     

    Den her vækstrejse eller den her rejse, er i deres forretning, hvor de bliver understøttet bedre end de gør på deres nuværende ERP-platform. Og der kigger de jo ind i de værdier, der skal ligge for dem i den kommende periode eller på lang sikt. Der er også sket meget på ERP-markedet igennem de sidste 5-10 år. Og kigger man på dynamics-siden, så har fået en cloud-position. Eller det har vi både på BC og på Finance and Operations.

     

    så virksomhederne ser jo nogle store muligheder for at komme ud af gamle hos demiljøer eller at have det inhouse. Der bliver de investeret rigtig meget på funktionalitetstidenen også. Så det gør jo, også ser endnu endnu større fordele ved at gøre det nu. Jeg synes, er været sådan en...

     

    Nogle gange er en tendens til at man har kigget på ERG systemet. Hvad er det egentlig? Er det alt det hele eller er vores bogføringssystem? Så er der jo nogle virksomheder ved, at de har sagt bowfunksystemet. Så skal vi have nogle andre system uden for en. Det efterhånd, der er sat et hav af mange systemer. Så hvad ser du tendensen af? det at man siger, at vi skal have en kerne i det her bogføringssystem, så kan vi have nogle supplerede systemer uden for en? Eller er det, man tager det for at bygge det hele ind i en kasse? Eller hvad ser du tendensen af?

     

    Simon Holst Tøgersen (06:12.462)

    Jamen det er jo lige et sjovt at se. Kigger man for 10 år tilbage, der splittede man det hele ud. Og kigger man så nu, så kan du jo faktisk bænke dele. Du kan jo sådan set sige, hvis man nu snakker om finance og operation, så vil jeg primært bruge finance og operation på den financielde. Hvor andre virksomheder siger, hvis jeg nu fx har produktion, så er det vigtigt for mig også at have produktion. Der er jo rigtig mange steder.

     

    Stærke systemer derude, er specifikt dygtige til noget, hvor standarden på Dynamics siden eller på standarde IP-systemerne i dag, som er brede, de ikke går så langt. Og derfor ser vi jo mere og mere, du ser mindre og mindre udvikling til kernen, men du ser flere flere integrationer til systemer uden for det ykkesystem, hvor du er på Dynamics siden, fordi af de systemer, er derude, kan lægge dig op til.

     

    De kan bedre modsvare det behovforretningerne har på deres processer for at kunne drive deres forretning. Så det også det første svar på vores spørgsmål til hele det her podcast. Hvorfor skal det være så bøvlet? Og i det svar giver du Michael ved at sige, at det ikke bare sådan at skifte én platform. Virksomheden er så kompleksig i at der kan være mange forskellige platform. Og nu siger du også selv Emil, at du driver forskellige viksmål, der er forskellige IP-systemer.

     

    Kan du ikke prøve sætte os ind i tankerne bag, det er nogle systemer i køer, og hvorfor køer i nogle forskellige systemer?

     

    Emil Malinský Sahlin (07:46.683)

    Jo, det kan jeg sagtens. Vi kan starte med den der sådan, hvor jeg ligesom har lidt mere en større volume på. Der har gået fra en relativ simpel ekonomisk løsning, og det har vi egentlig levet med længe i forbindelse med, ligesom har tænkt, vi skal også udvikle os, og vi vil gøre det mere en federe rejse for kunden. Jamen så har vi fået et nyt shopsystem.

     

    Og i den forbindelse tænkte vi så også, det kunne også være, vi med tiden lige skulle se på vores ERP-system. Vi blev så indirekte tvunget til at tage en beslutning, om vi ville fortsætte med vores gamle ERP, economics og deres nye lagermodul. Eller om vi skulle tage det helt store skridt og så finde et andet ERP-system, der ligesom rummer noget mere. Og vi valgte jo så at skifte vores ERP-system.

     

    på den virksomhed, hvor vi også har en webshop, hvor vi tager vores ordre ind online. Så det var ligesom grundlaget for, vi skiftede. Selvfølgelig havde vi alle de her forskellige eksterne moduler, som trak data ind, hvor vi i bruger integrerede native moduler til at synkronisere op på vores webshop. Hvis vi tager vores lille

     

    Den forsætter egentlig på en economics, og det er fordi, er et mere simpelt setup. kræver ikke så meget administration, som det gør at drive 3D Eksperten, hvor vi har et lidt større bagland på. VMS-system, online webshop. Der er en hel masse data, kører vi også ekstra anboholderi osv.

     

    Det har ligesom hver sin størrelse.

     

    Simon Holst Tøgersen (09:47.822)

    Og det system, I så har gået over i, kan man sige, i 3D Eksperten, er det et større system, eller det tungeste, hvad er det for system, I har valgt der?

     

    Emil Malinský Sahlin (09:56.923)

    Vi er gået fra en economics over en Business Central 365, en cloudbaseret løsning. Og der er ingen tvivl om, at Business Central er både større og tungere system på alle områder. Det både dyrere, men til gengæld kan det også mere. Det kan lige præcis det, ønsker. Og det har jo igennem den rejse her vist sig, at det er både godt og skidt, og bare for at at du kan det hele.

     

    Det er bare et spørgsmål om at designe det til rejsen eller til systemet. Så det har været spændende. Men der ingen tvivl om et tungere og større system vi er gået til.

     

    Simon Holst Tøgersen (10:32.686)

    Mmm.

     

    Simon Holst Tøgersen (10:42.606)

    med flere muligheder og det er det er super interessant den vej vi skal ned af nu fordi at virksomheder jeg taler med, kunder vi har talt med der er jo rigtig mange gange sådan et pus forledet som siger nu skal vi skifte DAP system og der kan vi ikke bare komme i gang med det næste uge det vil bare hælde data ud og hælde noget data ind, trykke på en knap. Nogle gange synes jeg at virksomheder springer over det her element der hedder hvad kan man kalde det? afklaring

     

    tegnhuset, bygge entreprisekontrakten, det sådan, skal sige det, og det egentlig bare hopper ud af et sted. Jeg har før haft nogle forspørgsmål fra nogle af de virksomheder. taler med at sige, med hvilket system skal vi op over i? I economic only contact. Og så lang tid giver jeg at tænke over, hvorfor det er altid de systemer, nævner. Indtil jeg fandt ud af, det som system, når man skrev på det given tidspunkt, når man skrev ERP-systemet på Google, så var det det første du kunne frem.

     

    Og så troede de jo bare, var den eller den, der de skulle tælle, og så sagde de, at ikke kan beslutte det for jer, uden jeg ved mere om retning. Så hoppede de over i et system og kom så ikke i graderne tilbage, men med en hatten i deres hånd og sagde, hvad gør vi nu? Så kan du måske godt i hvert fald tænke mig at høre, først dig Michael, hele den afklaringsdel. Først og fremmest, kunne jeg godt tænke mig høre, de virksomheder, I er entreret med. Synes de det, så så og siger, spiller tid, eller synes, at det giver gode mening at hoppe ned i denne øje?

     

    Som udgangsbom er det jo super vigtigt i forhold til, er DRP-systemet? Når man skal vælge DRP-systemet, så skal man starte med at kigge ind i sin egen frem. Nu skal jeg styre på, hvor du på vej hen. Hvad er du på en forretning? Hvad er det, vi skal have understøttet? Hvad for nogle processer har vi? Hvor er vi hen om et år? Hvor er vi hen om tre? Hvor er vi hen om fem år? Hvad skal vi kunde? Hvad er vores vækst?

     

    Får vi nye produkter eller nogle nye ting, skal kunde? Og når man er afklaret omkring det, kan være svært for virksomheder selv at gøre. Bare alene det at få tegnet egentlig sit procesflow op inden for de områder, man nu har. Så vil jeg anbefale, at man arrangerer med nogen, der er dygtige til det. Så når man gør det, når man er styr på det, så har man jo reelt set også sin krav til DRP-systemet.

     

    Simon Holst Tøgersen (13:04.43)

    Man går ud og skal søge Og når man har styr på det, så laver man typisk det, man kalder en kravspekt. Som udgangsbund vil du lave en kravspekt, så skal ind og ud i, at man egentlig kender tæt skåp for DRP-systemet, man så egentlig skal gå ud og vælge. Så ja, det en svær proces for kunderne. Det er noget, man skal igennem. Det tager tid. Det kan også være omkosteligt.

     

    Men gør du det ikke, kan det være fightsland, du nævner. Man går ud og vælger to systemer, uden man har styr på om den funktionalitet, den understøtter min forretning i det IP-system. For det ser jo godt hvad du kan være i det i år, men hvis du har en skarp vækst, så kan det du ikke kan være der om 52 år. Så skal du geninvestere én gang til. Og det er hårdt for organisationen, det hårdt for medarbejdere, og det er omkosteligt.

     

    Og det tog god penge det der med at forlade de her kravspæks, fordi det er jo, hvis man skal omsætte det sådan helt lavpraktisk i en form for indkøbseddel. Det er at hvad jeg har behovet egentlig. Jeg har en kammerat, har købt et rækkehus som eksempel, og de har købt det, mens de havde et barn. Nu har de to, og de mangler det værre. Så det jo nogen, ikke har tænkt frem for at tage det sådan helt lavpraktisk. Jeg har selv været ude og kigge på bilen. Vi har to hunde, og vi har en datter, og vi har en barnehund.

     

    Det skal være en kæmpe bil. Hvis man ikke tænker de her ting ind, det bare for gøre det helt lavpraktisk for alle lytter. Jamen så vælger vi bare noget som vi har for. Og grunden til at skal skifte deres PSY-system, det jo fordi vi ikke kan være i det. Eller vi gerne vil noget. Men det er jo højst sandsynligt ikke fordi vi synes farven grøn eller blå. Men i forhold til afklaringen kunne jeg virkelig godt tænke mig også at hoppe ud på den anden side af virkeligheden. Nu sidder vi sådan fra konsulentbordet her siger, det er en god idé.

     

    Kan du ikke prøve at sætte os ind i cockpit-mil? For dengang du steder og tænker, okay, economic, det er rigtig godt til dag, er nu. Det fungerer super godt, men hvis vi gerne ville tage en næste skridt, så er Business Central eller noget andet, eller noget helt tredje. Hvad er det for en afklaring, skal i gang Hvad for nogle tanker gjorde du der på det tid?

     

    Emil Malinský Sahlin (15:17.242)

    Jeg gjorde mig egentlig... Jeg havde også været omkring Uniconta som en mulighed. Men jeg tænkte også, at det var måske sådan lidt... Det var ikke helt den løsning, vi gerne ville. Det var nok budgetløsningen. Uniconta er jo noget billigere. Jeg tænkte bare, at det var ikke nødvendigvis det rigtige, fordi billigt er ikke altid ligemid godt.

     

    Vi var opmærksomme på, det her kommer til at trække tænder ud. Det kommer til at tage lang tid, og det er en proces, man nok ikke sådan har lyst til gøre hvert år. Så vi skulle have det rigtigt ligeså vel som vi havde skiftet vores jobsystem. Det var heller ikke uden bum på vejen. Så ville vi rigtig gerne have noget, der også var fremtidssikret. Så vi endte jo egentlig på Business Central, fordi det var noget, vi kunne se os i om 5-10 år.

     

    Og hvis man en dag skulle lave en exit, så er det også en Microsoft er jo en leverandør, der er til at tage at føle på. Så det var sådan de store tanker omkring det. kunne godt tænke os en motor i en ERP, som både kunne styre vores lager, vores økonomi, connection til vores shop, styre vores B2B og vores B2C-sal hensigemæssigt. Så det var ligesom for at få samling på det hele.

     

    mod det vi havde før, hvor vi var uhængige af nogle forskellige services til at trække data. Det ikke fordi vi ikke gør det i dag, men vi har lidt mere at styre på det i dag. Fordi vi gør det fra vores hjem.

     

    Simon Holst Tøgersen (16:57.677)

    Det er et godt eksempel, det her med gå fra et lille P-system, så op til et større P-system. Hvorfor? Fordi vi vækster i vores forretning. Vi skal kunne noget mere. Vi skal kunne fra end to end, altså fra salg, så helt ud til din e-commerce-forretning og din lager osv. Når du er i små systemer, så er du jo ude og er uhænget af andre services, der er derude.

     

    som også kan være mindre systemer. Det er små services med integrationer, som jeg kunne forestille mig, har oplevet nogle udfordringer og nogle begrænsninger. Men når du kommer ind i en dynamics-værld, Microsoft, de hælder jo timer i med store spænde hver evig eneste uge for at udvikle på de her produkter. Og jeg er jo, sige, hvis ikke verdensførende, så er det en af de der

     

    De er meget, meget stående i verden, som vi ved, som du også siger. De er her jo i morgen. er til at tage at føle på, og de bliver ved med at tåne stimer i. Nu er vi blevet en cloudbaseret, så der er også en anden sikkerhed i ikke at have det stående hjemme eller hvor man nu har haft det før. Så det betyder rigtig meget. Så du har jo fået en IP-system, i hvert fald på dynamics siden. Jeg skal ikke udtale mig om andre, men hvor du kan have hele din forretning.

     

    Der er så omkring e-commerce de ting, som man nu har valgt, hvor man måske har en Shopify eller andet. Men der er der jo integrationser til os så videre. Så jeg er helt på længe med det, der bliver sagt. Og det er jo to gode pointe, jeg lige vil tage op. Altså Emil, du nævnte det med bare at det billigt, så det er ikke altid godt. kræver pris har jo for følge også en...

     

    Noget at sige, det er jo ikke billigt at skifte, men du også nødt til at vælge det, giver mening, fordi hvis du bare vælger noget billigt, så kan det du skal skifte igen om et halvt år eller andet år. Og så det her med også at kigge på den levandør, man rentrerer med, der er jo nogle, har hørt, gerne kigger deres regnskaber, og det klart, at gange kan det være svært at kigge på SaaS-virksomheder, altså folk, der virkelig er på vækst, kigge på deres regnskaber, fordi ofte bruger de en masse penge, men det klart, at man også nødt til at vælge en levandør, som er her i morgen.

     

    Simon Holst Tøgersen (19:14.317)

    Og så mig og ham et år, ikke bare mig ham et år, men også dem på den nyeste mode. Og det klart, der er rigtig mange af de sagsvirksomheder, Microsoft, Der er der, Unicom, de nogle de her kendte spillere. Nogle gange er det så, man skal vælge, er der nogle brancheorienterede systemer. Men der kan være nogen, er så branchefokuseret, det ikke er mængdbranche, men så lille, specieliseret fokuseret en branche, at de på tidspunkt ikke så meget lytter til markedet, at de nærmest kører sig selv lidt i seng. Der skal man være for overveget.

     

    Jeg kunne godt lide til at spole lidt tilbage til processen bag afklaringen. Sådan helt lavpraktisk. Det ikke sådan, skal sige, at du gjorde det, Michael sagde, eller det jeg sidder og tænker. Men hvad gjorde du, Emil? Så havde du undersøgt de processer, skrevet nogle ting ned eller hvad var de helt lavpraktiske ting, hvor du fandt frem til, at det var magt?

     

    Emil Malinský Sahlin (20:04.698)

    Altså, ja, vi skrev en masse ned, og jeg var ude til flere møder med forskellige leverandører. Og vi endte også, altså det er jo, man kan sige, som alle mulige andre brancher, så er det sådan lidt en djungle. Og vi startede ud med et sådan lille lokalt bureau, der kunne levere en løsning, og den blev jo solgt godt. Men det gik i stå, og jeg tror...

     

    Jeg tror, var ikke rigtige for os at ende ud med en lidt større ERP-leverandør, også en lokal, som vi endte med at arbejde videre med. I forhold til de her tanker, gjorde os, der kan man godt se tilbage og tænke, at nogen af de her gode råd med at få designet sin...

     

    sit setup og få sat nogle store linjer på, hvordan man egentlig gerne vil have det. Og måske også noget feedback fra sin konsulent om, hvordan gøre andre det. Altså noget best practice. Det kunne man måske godt have gjort mere i fra vores side. Altså den her forberedende indsats. Det jeg synes, der var svært, det var at...

     

    Når man sidder i et miljø, som for eksempel economics med nogle forskellige eksterne, så kan man godt blive en lille smule blind på, hvordan gør andre det. Eller hvordan kunne man også gøre det, for det måske er smartere eller mere effektivt i de her processer. Og der kunne jeg nok godt have tænkt, at...

     

    Simon Holst Tøgersen (21:45.485)

    Mm.

     

    Emil Malinský Sahlin (21:49.819)

    Man skulle have afsøgt, eller ikke man, vi skulle have afsøgt markedet noget mere med nogen med eksisterende viden om vores setup. Altså lignende setup, hvor du kører en webshop af vores type. Og ligesom have afsøgt, hvordan kan man lave sådan et setup, hvor du både har B2C-sal, hvor du har

     

    et PO-system, hvor du modtager order på mail og telefon, og får det her setup, og måske endda også har et kassesystem i en fysisk butik, og får de her ting til at spille sammen. Der ville jeg nok i dag have ønsket, at jeg havde fundet nogen, men det var en dør, der havde lidt mere erfaring, lige præcis på det setup, vi står med. Det er svært at finde en, som er ekspert i alt, men de findes helt sikkert. Så det er nok sådan en læring, vi har gjort også.

     

    Simon Holst Tøgersen (22:38.797)

    Tak

     

    Emil Malinský Sahlin (22:45.722)

    Man burde måske lige have afsøgt et par flere af de lidt større leverandører.

     

    Simon Holst Tøgersen (22:52.813)

    Hvordan tror du, kunne have gjort det andre? Hvad er det at gå lidt bredere ud med krav og specifikation? Eller hvad tænker du, kunne have gjort andre?

     

    Emil Malinský Sahlin (23:01.082)

    Det kunne have været en rigtig god idé. Jeg tror måske også, jeg burde have været mere åben i mit netværk om, hvad jeg egentlig søgte. Det kunne man måske også have kommet hurtigere til målet, for jeg tror måske, var endt det samme sted, men med færre bum på vejen, eller en mere klar strategi for, hvordan vi skulle nå der, hvor vi er i dag.

     

    Simon Holst Tøgersen (23:25.581)

    Nu sidder du som ejerleder, jo ikke bare en kasket på, forestiller man ikke. Der er rigtig mange ting, der kan brænde væring til dag, så tid er også en knapfaktor. Tidsperspektivet i det her for dig, hvis der sidder nogen ude og tænker, det er jo fint med sådan afklang, men hvad tager der tid? Kan du prøve sætte et ord på det? Ikke sådan, jeg tænker ikke, du lige har 100 timer, men bare sådan i overskrifter.

     

    Emil Malinský Sahlin (23:54.139)

    Tænker du her i forberedelsesfasen eller i hele migreringsfasen?

     

    Simon Holst Tøgersen (24:00.621)

    Det mere i afklangsfasen her, i fald lige til en start, fordi jeg synes, mange, sådan undervurderer den lidt og siger, jamen okay, så har vi planer ud af, vi skal have et lager, så vælger man lige et lager. Men det med at sætte sig ned og bruge noget energi på, hvad det lignende-agtigt planen skal være, og da tror jeg, når man fortæller det til dem, så sidder det, at det er meget tid for til sidst at få en sædel, altså et stykke papir at sige, det er har brug for. Hvor meget tid på at ud vi har brug for, det tror jeg, det er den tanke, folk sidder lidt med, det er spildtiden.

     

    Emil Malinský Sahlin (24:28.73)

    Det var også den, jeg har siddet med og har undervurderet den proces, ligger i bare at skifte et ERP-system. Det, synes, svært at sætte tid på, for det kommer helt an på, hvad for en forretning er. Er du en malerforretning, der sælger timer, eller er du en webshop med 10.000 varennummer eller 100.000 varennummer, så er opgaven meget forskellig. Men jeg vil helt uden tvivl bruge meget tid på det.

     

    Jeg vil bruge mere tid end jeg gjorde dengang. Hvis man skal sige, det ikke noget, laver på en time. Det nok heller ikke noget, laver på fem timer. Men jeg vil nok betale et bureau for at tage styringen på det. Gå ind og sige, at vi har tanker om at skifte ERP-systemet. Er det noget, I vil snakke med os om? Så laver vi noget indledende, og så får man måske en afklaring bagud på 10 timer, hvor man får designet.

     

    for at nedskrive, er de processer, har, og hvad man egentlig behov for. Og for ikke bare at få en kopi af det, havde, for der er jo en grund til, at man flytter. Det er jo ikke bare, du skal kopiere det, du kom fra. Det er måske også at få noget input til, hvordan gør vi det bedre og smartere, hvordan ville I gerne have det om i fremtiden. Og få sådan nogle ting tænkt ind, så man ikke sætter i gang i en masse processer. Måske designer et system, som måske egentlig skal designes anderledes for at fremtidssikker.

     

    Simon Holst Tøgersen (25:55.182)

    Ja, og godbringende. Mikael, du havde lavet den op. Ja, jamen det er faktisk det sidste, som Emil siger, det for det første, så er det super vigtigt. Altså, er nødt til at bruge den tid, der skal til. Men i stedet for at starte med at sige, hvad er det, vi har behov for, så vil jeg hellere slutte med, er for en værdi, vi skal opleve. Hvad er det, vi skal kunne mere af? Hvad er det, vi skal kunne bedre? Hvad skal vi kunne automatisere? Hvad skal vi kunne lægge ud? Hvad skal vi kunne integrere med?

     

    Og hvad skal det give os på bunden? Hvad skal det, jeg måske kunne omsætte mere? Hvor mange år skal jeg kunne køre igennem? Hvordan skal det kunne håndtes? Så kig ind fra værdisiden først. Og så kan du trække baglæns bagefter og der er noget administrativt. Det er processer, som vi skal understøtte. Vi skal styr på din værdil. Og ja, tror alle er et godt eksempel. Jeg har også stået i projekter, hvor hverken kunde eller vi.

     

    Hvor dygtig nok i afklarelserfasen. Og er vi ikke det? Så kommer udfordringerne bare. Og det gør de. Og de kommer i implementeringsvalg. Når vi først er gået i gang. Fordi, Når for søren skal vi også lige have det med. Så bliver det lige dumt. Dyre for kunden, fordi så skal der noget software. Det koster noget licens. Når for søren, det har vi ikke lige kompetencer til. Som Emil siger. Når hvis man ikke havde den viden. Når ej, så skal vi ind og finde tredje paren. Tredje paren skal også lige sættes ind.

     

    Og der så akumulerer det her så afklareningsfaset, det er vejen til din succes i en enkelt måde. Det er både økonomisk, men også din værdi, som du så gerne skal slutte med. Ikke på kort sigt, men på lang tid. Det er god pointe, for tror dem der har bygget hugt eller haft 20 husfirer med til at bygge det, for tror ikke de kunne bygge noget, hvis de ikke har fået en plan til at starte. Men jeg tror det er sådan, man skal tænke det ind. Og jeg tror også, hvis der stadig nogen der tænker, ja okay det er en plan, når vi laver den.

     

    Hvordan skal vi finde dem, kan lave det, men hvordan læser de også den? Jeg tror det er interessant at kigge på den anden vinkler og sige, lad os anta' at vi nu har lavet en plan. Michael, har lavet en plan sammen. Vi leverer den til dig, Michael. Hvordan arbejder I så videre med den? Hvad sker der så herefter, hvis vi har valgt jer som eksempel? Jamen, hvis I kommer med en plan, så jeg altid starte med kigge på den. Hvis der er huller den, starter jeg med udfordring.

     

    Simon Holst Tøgersen (28:22.093)

    Fordi ellers kommer Emil på et eller tidspunkt og siger, at den her plan og det her indehold, det er godt nok, så jeg skal anbejde, og det har han jo også tydeligt valgt tidligere. Så det er ret til, at det ikke er meget planen, det er indeholdet i det, ligger under planen, fordi det er behovet. Og det det, skal have styr på. Vi skal have styr på fronten, vi skal have styr på behovet, og vi skal have styr på kompetensen.

     

    Det er sådan, hvis Emil har brugt 50 timer på noget, skal bruge 200 timer på, så får han jo 25 procent af sin succes ud af det. Sådan vil jeg næsten sige det, fordi det kommer bare senere til dig. Så en plan er det sluttelige i forhold til exekvering af det forarbejde, har lavet. Så skal man kigge ind på de kompetencer, man har. Fordi i en virksomhed, hvor man laver det som Emil...

     

    Der er man jo ikke ERP-specialister. Og der er noget, kan finde ud af i det gamle, men når man går til noget nyt, så er der en forankringsfase, der en læringsfase, der er det her, som er helt naturligt for mennesker. Alt nyt er svært, det skal jeg ikke have noget med. Bare få noget andet til det. Og der kan en plan være en plan. Så der skal du have en plan, der siger, hvad er bestcase og hvad kan jeg leve med rødskase? Sjovt.

     

    Og god point er, det en måned, bliver kigget igennem på. Så det ligesom at tænke om man laver planen, så sidder der nogen som Michael og kigger igennem og udfordrer, så får væggene siddet rigtigt og taget hånden også på, så der ikke kommer værende i huset. Og jeg tror, det er der også er interessant at kigge på. Vi har fået etableret et animal, bruger normal tid i afklimingsfasen, men implementeringsfasen. Det jo der, hvor der er mange, der siger, at hov, ha, et ERP-projekt. Det kan gå galt.

     

    Det er aldrig det rigtige tidspunkt, og hvor er der tidspunkt, får at skifte? Alle de her ting. Men tror alligevel tage det lidt tilbage til at sige, du fandt jo nogle leverandører. Og man kan sige, har lavet nogle skitster for at sige, det her, er brug for. Helt lavpraktisk. Hvordan fandt du ud af, at var den leverandør, du skulle rentrere med? Hvor fandt du dem hen? Var det et søg på nettet, eller var det ringer rundt til Netflix, eller hvordan kom det i stand?

     

    Emil Malinský Sahlin (30:40.154)

    Det var faktisk helt simpelt søgning på nettet. Vi valgte den lokale vandør, og det var vigtigt for os, om ikke andet, er der ikke så langt derud i forhold til, jeg vidste jo godt, skulle være noget undervisning, der skulle være lidt forskellige ting. Så det var egentlig det, gjorde det. Vi valgte den lokale vandør, fordi så er man sådan lidt fysisk tæt på. Det vil jeg ikke sige, det er ikke et must, men det var det, der ligesom betød noget.

     

    for os på det tidspunkt. Det burde man nok lige have afsøgt, lige såvælde som hvis du skulle ud og købe en ny bil eller hvis du skal bygge et hus, så hører du nok både lige i huskompaniet og Eudanhus og Miltons, det kan godt du lige kan køre en 3-4 stykker igennem.

     

    Det er hvert fald nok den, jeg sidder tilbage med, man skal vælge den rette leverandør. Jeg er sikker på, at de fleste større leverandører kan godt levere noget. Men det er bare... Jeg vil næsten godt tue at sige aldrig. Bare så simpelt en sag, at der altid et eller andet specielt, tror jeg, den virksomhed, man sidder i, så en standardløsning er sjældent den rette.

     

    hvor man bare kan sige, vi kører bare standard B, C. Jeg tror ikke på, at eksisterer. Der er altid et eller andet, der skal justeres eller bygges til virksomheden. Og der er det bare vigtigt, at du har et konsulenthus, der besider nogle kompetencer, så du kommer hele vejen rundt, om det er bogholderi eller om det er whatever til opsætning af kontoplaner eller til kodning af, hvad det nu måtte være.

     

    Simon Holst Tøgersen (32:02.668)

    Mm. Mm.

     

    Emil Malinský Sahlin (32:31.834)

    Det kan være hvad som helst. Der tror jeg det er vigtigt, man ikke får en for lille leverandør, som er specialiseret for specifikt på én branche. Det er i hvert fald noget vi ser tilbage på, at jeg tror vi skulle have fokuseret på nogen, var gode til e-commerce. Ja, den har i hvert fald været en udfordring. Men også migrering, er også et ord, som jeg næsten...

     

    Simon Holst Tøgersen (32:42.988)

    Mmm.

     

    Emil Malinský Sahlin (33:00.922)

    kan få helt kvalme. Vores migrering fra economics over i BC, den var hård. Og den var hård for os, fordi, som der blev sagt tidligere, vi sidder ikke, jeg er ikke en EP-konsulent, men har jo egentlig endt ud med at sidde med meget af det her migrering selv. Og det er benhårdt i et system som Business Central. Men ja, det er så hårdt at lære penge.

     

    Simon Holst Tøgersen (33:02.54)

    Det det.

     

    Simon Holst Tøgersen (33:12.044)

    Det er virkelig sjovt.

     

    Emil Malinský Sahlin (33:29.882)

    Det er meget godt i dag, jeg er meget kendt i systemet, kan man sige. Man lærer mange ting på vejen, men det er også lidt surt. Det er brugte timer, som man måske kunne have været foruden med de rette folk på den anden side af bordet.

     

    Simon Holst Tøgersen (33:47.981)

    Super interessant at høre, at ervrelse, men ting man kunne have gør anderledes. Det er jo mega interessant at få frem i lyset, fordi alt er jo ikke i snorelige bestemt den her vej. Og det er rigtigt, at der er jo klart, nogen, der tager den her spiseseddel, som er krav på division eller afklaring. Sedlen er hvertfald kaldet indkøbsedlen. Og ligesom siger, nu prøver vi noget desk-process, søg på hjemmesider.

     

    prøver vi i fald at finde ud af i denne her græspension, der er nogen der finder ud af, okay vi skal have nogle dimensioner, så kan vi skære nogle farver, skal have noget afdeling og så begynder at skære nogle systemer fra, og så til sidst har vi nogle mulige, så kan man... Så ved jeg, der nogen der ligesom vælger at sige, skal vi have to-tre leverandører ind og give en præsentation. Fordi, et af, som du også selv siger, pris med noget andet er, hvad er det med, ellers sætter pris på. Er det nærvær, altså lokalt, at det skal være tæt på, er det supporten, og så er der også noget med det, som jo er at...

     

    Noget man nogle gange negligerer lidt og kigger ud og lukker pris, men i sådan en samling her, når man skal binde så meget sammen med, er kemi jo virkelig også et, altså vigtigt, fordi det er nogen man skal ringe til, ikke dag og nat, men man skal kunne ringe til dem når tingene brænder, og der skal de være klar til at smide noget, fordi man skal egentlig have et godt samarbejde. Det skal ikke være sådan på det her armslinge. Så mega gode pointe, og jeg vil egentlig godt tænke mig, nu så er årskriften, hvorfor skal være så bøvlet? Og jeg selv siddet lige og proklamerer lidt for, at mange siger, nej, det er pildt.

     

    Så Mikael, hvorfor går ERP-projekter galt? Nu igen, der vil jeg mit DNA i denne her branche har altid været kærlighed til kundernes ERP-system. Og jeg tror, den skal starte der, fordi det er jo ikke ERP-systemet, skal have kærlighed. Det er kunstforretigt. Men vi skal jo give den kærlighed til kunderne igennem, at vi kunder støtter os fra det. Og lige en egen ide i forhold til Emil, som har mig direkte ned der, hvor det gør allermest ondt. Migrering af data.

     

    Og jeg kan roligt forestille mig, og det jo det her med, hvornår skal man arrangeres med bad. For hvis Emil havde haft en professionel part, der havde gjort det her tidligere, og havde set Emils oplæg og tilbud, så havde han kun pegnet at sige, migrering af data fra det, kommer fra, med de der timer, det kommer til at skrige ind i helvede. Så derfor en part, der har været med og prøvet det her pegn, hånd er altid...

     

    Simon Holst Tøgersen (36:12.14)

    prisfværdigt, når man skal tage en beslutning om et ERP-system. Så det en klar anbefaling. Helt klart. Få verificeret om det her, kan lade sig gøre ude fra det grundlag, har at tage beslutning fra. Eller er der noget, mangler? Og hvis ikke, jamen så skal man jo lave en forudsætning for, at det jeg får i her tilbud, der er det her indeholdt, så jeg ikke selv skal sidde om natten. Eller efter mit arbejde, når jeg også er selvstændig, så lægger man de der 800 timer om ugen.

     

    Så skal jeg også lige lave ERP-systemer samtidig med, at min kone og jeg har fået et barn, og jeg skal gå med hunden, og så kan jeg da gøre det på telefonen. Det kommer ikke til at Hvad gør projekterne? De bliver enormt lange og bliver meget dyre på MI. Der skulle han have lavet noget forretning i stedet for. Det er super vigtigt. Hvorfor ERP-systemer er så bøvlede at implementere?

     

    Lad os starte med at sige, at BC er kodet et skud 30-40.000 timer i. Og det er standardsystemet. Men som Milo også siger, er jeg virkelig ligeglad med, hvad BC kan standard. Jeg bekymrer mig min egen frem. Og det, som leverandørerne typisk kommer med, kommer med erfaring fra andre ting. Og så kommer de med en standard.

     

    Men man skal sætte sig ind i kundens forretninger. Det derfor, den rejse er rigtig, rigtig vigtig. Jeg kan rigtig godt lide, fra min egen kunder, er at kende dem først i deres forretning, inden jeg lader dem komme op på en ny version. Så jeg livstidigt forlænger dem faktisk, i et stort tid. Sådan ser jeg sikker på, at jeg kan gribe deres forretning. Så jeg ved, at når Emil han skal migrere, så ved jeg, hvad det koster, at og jeg fortæller Emil, det her vil koste dig.

     

    Jeg skal nok tage alt det her. Og det noget af det, er rigtig svært. er, når du fx, så nogle som, det kan være en Dibo eller hvem det nu må være, kommer ud som en 3. par. Eller jeg selv er med i det her, så skal jeg, hvis ikke jeg kender forretningen, så skal jeg danne mig et overblik over, hvad det er for en forretning, som Emil har, og hvad jeg skal kunne understøtte. Igen, hvis forarbejdet og

     

    Simon Holst Tøgersen (38:32.14)

    Det er særlig godt til stede, så det også det fundament, jeg bygger mit oplæg på. Så det er ligesom til at sige tilbage på det.

     

    Hvorfor er det så bøvlet? Det er jo en kæmpe ting. Prøv forestille dig hvor mange timer der er lagt i Emils forretning på salg, indkøb og finans. Og så er der hele det forretningsmæssigt. Og der er e-commerce osv. Det er jo kæmpe ting for alle virksomheder. Det er eksistensgrundlaget vi går ind og pæller rundt i.

     

    Så det er jo svært at køre det i ap-system, end når du har berøring med alt i en forretning. Derfor anbefaler vi også, at man faktisk kører det i sådan nogle noget template først, hvor man kommer med kundernes data. får Emils data, og så kommer jeg og viser Emile, sådan her vil din forretning se ud med din data i en bc, for så kan han bedre se sig i et beslutningsopblæg. Og så kører man sådan nogle iterationer.

     

    Så beslutter man, så modner man simpelthen løsningen undervejs. Det er i hvert fald noget, vi har rigtig gode erfaring med. Der er mange andre årsager til, hvorfor det er bøvlet. Jo større virksomhederne er, jo mere kompleks er det. Jo mere kompleks din virksomhed er, jo længere tid tager det, jo flere tanker, jo mere skal du have med i dit PC-system. Men ja, jeg kan ikke...

     

    Det ville være forkert at sige, er bøvlet. it. Det er jo ikke det, drejer sig om, det ikke skal være bøvlet. Vi skal bare have styr på bøvlet. Vi skal jo lede Emil bedst igennem bøvlet. Og vi skal være forklarende og oplysende. Så kommer bøvlen nummer 1. Vi tager det, du tager det. Og så gør vi sådan og Det her med at lede projektet igennem bøvlet.

     

    Simon Holst Tøgersen (40:41.036)

    og så frem til et tilspunkt, siger, at nu går det sgu på. Det er faktisk vores opgave, fordi det det, går til at være enigvænstig og jeg elsker det. Ja, elsker det. Og jeg elsker, når Emil har succes. Faktisk, jeg synes, er super fedt. Men jeg bliver også rigtig, ked af det, når hans forretning får det kærlighed for at slå vandører af. Så det er brandvigtigt at lede til det mål, fordi Emil har måske gjort det en til to gange.

     

    Vi laver mange af hver år, og det også det, kommer med at farke. Så jeg er nødt til at skyde den tilbage til jer P-leverandørerne. Jeg bliver ikke særlig populær ved at sige det, men det også, der har udfordring. er det. Det er jo nejligt, at vi i en podcast på prælte tider af bordet har selvakendelse her i O-Rice. Så det er at sætte stor pris med det, men det jo rigtigt, at det er jo...

     

    for igen at perspektiveret til en hel dagligdagsting. Det er nok ikke en dagligdagsting, men noget alle kan forstå, så er det jo et eller andet sted en patient, som man har fundet lidt problemer med hjertet, nu skal vi lave en hjertoperation. Det er jo komplekst uantaget hvad. Om man kan sige så er der nogen der derude og siger, vi har economic, er standard eller vi har din euro eller et eller standard system, som er standard, men ikke kan rode. Men så har du nogle trædpar systemer, som man alligevel integrerer til, som gør tingene af komplekse. Så det har jeg også hørt tidligere.

     

    Den sidste ting i forhold til implementeringen, det er, vi bare lige hopper lidt over i en oplæring for ankring sporet. kunne godt lide, at jeg tænker på at dig og min mil. Man siger jo også ofte, at det kræver mange mandetimer, men man kan ikke få at timer på dem. Men kunne du fortælle, måske lyderen lidt, hvor mange, nu er I 20 ansatte hos 3DX Platt, hvor mange har været involveret i den her proces?

     

    Emil Malinský Sahlin (42:23.77)

    Det er primært mig og min kone, har det. Vi har egentlig holdt vores salespersonale og andre ret udenfor omkring det, før vi gik live. Der har været optil, kan man sige, vi gik ikke bare live fra den ene dag til den anden. Der har været noget undervisningsforløb, hvor vi har taget det inddelt det i byer. Det er jo noget helt andet, kan man sige. Det er ikke ligesom at gå fra en bil til en anden.

     

    Det er vi der ligesom går fra at spille badminton til at svømme. Det er meget, meget forskelligt, hvordan man arbejder i det ene og det andet system. Så vi har brugt meget tid på at oplære og lave processer. Og det er en nedskrivende processer, hvor man kan gå ind og sige, hvordan laver du egentlig et salgstilbud? En salgstilbud er jo det samme, om du gør det det ene eller andet system, men knapperne ser anderledes ud. Hvordan finder man en korrekt debit, og hvordan slår du op i lager?

     

    Alle de her ting er egentlig det samme som man havde det før. Det ser bare anderledes ud. Så vi har gjort det, at vi har lavet nogle kompendier til vores folk, hvor man kan slå op og se, hvordan var det egentlig, lavede tilbud. Vi gør det også til nye ansatte, hvor de får sådan en håndbog. Hvordan laver tilbud? Hvordan laver du en ordre? Hvordan frigiver du en ordre? Hvad er en kreditering? Og hvordan håndterer du en kreditering? Det er jo fra det ene til det andet. Og vi har administration, der sidder med indkøb.

     

    På den anden side, sker der, de laver en indkøbsordner, og de frigiver en indkøbsordner? Hvad sker der så i vores VMS, vores lagersystem? Og hvad sker der, når de har varmeudtaget, for eksempel? Så der er ligesom sat, vi har forsøgt på bedst mulig måde at opholstre vores folk til at kunne varetage de opgaver, de nu sidder med. Og det har været meget inddeles, og salg har siddet med salg, og administration har siddet med...

     

    med oprejse af produkter eller indkøb. Jeg tror, det har været så, om vi har forsøgt det, men det er mig og min kone, har siddet med det, det har været søvnløse netter, og det har været spændende. Vi stod lidt med en economics, der ville implementere et, det de kalder, et VMS-system, og lukke for deres lagermodul.

     

    Simon Holst Tøgersen (44:26.733)

    Tak.

     

    Emil Malinský Sahlin (44:50.97)

    en pistol fra panden nærmest. Vi flipper kontakten 31 D12. Og så var det det, gjorde. Om vi var klar eller ej, det var vi tvunget til, for ellers havde det blivet lager. Så vi har ikke kunne administrere det. Vi havde en bunde deadline for, hvornår vi flippede kontakten.

     

    Simon Holst Tøgersen (45:01.517)

    Ja.

     

    Emil Malinský Sahlin (45:11.642)

    Det ved jeg ikke om det var. Jeg ville gerne have været det foruden. Det kunne have været fedt nok at kunne trække den lidt. Men jeg tror egentlig også det sundt nok at sætte sig nogle tidslinjer for at sige nu gør vi det. For du bliver nok aldrig 100 % klar på det. Man er også nødt til på et eller tidspunkt at sige nu trækker vi sku uden streg i sandet og så hopper vi. Og så bliver der jo noget oprydning og der bliver nogle ting der ikke helt fungerer. Og så er man jo igen tilbage til at du skal have et...

     

    Simon Holst Tøgersen (45:22.637)

    Mmm.

     

    Simon Holst Tøgersen (45:31.469)

    Pas i.

     

    Emil Malinský Sahlin (45:38.875)

    Endelig var en dør et IDRP-system, som du kan ringe til, når den trækker ikke lager tal. Det kan være alt muligt. der går galt. Så der skal man være klar. Men også det der med en tidslinje. En realistisk tidslinje for det. Du kan ikke gøre det på en uge. Det er fuldstændig urealistisk at sige, om vi er live på en ny IDRP om en uge, og alle er klar til det. Der skal man nok også i samarbejde med sit IDRP-hus gøre sådan nogle realistiske forventninger for, hvor lang tid tager sådan et projekt.

     

    Simon Holst Tøgersen (45:45.229)

    Ja, præcis.

     

    Simon Holst Tøgersen (46:00.364)

    Ja, det er det.

     

    Emil Malinský Sahlin (46:07.962)

    Det kommer også ind på, du sælger igen, hvor stor er din forretning, og hvad laver din forretning? Er det bare et timersal, eller har du en million varendummer, 14 markeder, B2B-shops og alt muligt? Så det kommer ind på størrelsen også, hvor stort det ligesom skal være, og hvor lang tid det tager at implementere det. det kunne egentlig også det vil jeg også sætte tilbage sådan lidt. Det kunne også være lidt fedt, og så have måske gjort sådan nogle lidt større tanker om et realistisk...

     

    Hvornår er vi klar? Der kan det godt se vores deadlines. De bliver ved med at blive flyttet, fordi der kom bare hele tiden nye opgaver, som vi godt kunne se, manglede.

     

    Simon Holst Tøgersen (46:39.692)

    Ja.

     

    Simon Holst Tøgersen (46:50.732)

    Fedt. Jeg har virkelig fede impuls, fordi jeg synes rigtig mange i IP-rejsen har fokus på implementering. Nu skal det være et system til et andet system. glemmer meget afklaringsdelen, og glemmer egentlig også den del, berører Emil med at få oplært. rigtige mennesker i det rigtige tempi. det er ikke bare en eller anden stor personalmøde. kan I lige læse om det her inde på Microsofts hjemmeside, eller der forekommer et eller link. De kommer igennem process, og der er en håndbås, der sker også ned til de fremadrætte medarbejdere.

     

    Så det synes jeg er ret interessant, at vi har jo forsøgt at svare på det her spørgsmål Hvorfor skal jeg være på bøvlet? Der er noget afplanning, der er noget implementering, der noget oplæng for anklage, som skåret udgår nyt Tiden i, la' os tage sted i sådan en god drøftelse her Så jeg ville godt tænke mig at stille jer bare et spørgsmål hver, at det er det samme spørgsmål, får Vi kan starte med dig Michael Nu har de fået spørgsmål, hvorfor skal bøvle? Vi har forsøgt at adressere lidt og finde ud af, hvor vi holder det selv og hvor vi kunne være bedre Kan du komme med tre?

     

    God råd at fortælle dig til, hvis man skal i gang med at jævle b-rejse. Tre helt ordentlige råd. Tre råd til, når man skal i gang med at jævle b-rejse.

     

    Forstyr på din forretning og det scope, er for den ERP-implementering, du skal i gang med. Om det er det rigtige tidspunkt. Om du har det rigtige fundament. Og om den værdi, du skal ud at have. Om du får det ud af det. I det ERP, skal, eller du vil have. Eller du har valgt.

     

    Det er også altså spørgsmål, hvor er man henne og sådan noget, Men ha' styr på det, inden du tager en beslutning. Det vil sige, er det ene gode i forhold til implementering.

     

    Simon Holst Tøgersen (48:48.108)

    Der skal du være klar på sammen med din leverandør at have den rigtige tilgang. Man kan vælge forskellig tilgang. Man kan vælge agile tilgang og osv. Hvor man inddrager medarbejdere fra starten af. Og egentlig moden og løsningen, og du også har medarbejdere med, det vil sige så sker oplæringen undervejs. Du får afbrudt dine forretningsproceser.

     

    Hvis du så også har dine egne data med, så får du afbrød af dine egne processer i ERP-systemet og egentlig tage systemet løbende op, og du får samtidigt også lært din medarbejdere. Det kræver, og det er jo den anden tilgang end den som Emil og hans kone har valgt, fordi man gerne siger, vi skal ikke belaste vores forretning, fordi det tager vi selv og så indlæmmer vi den bagefter. Det er også spørgsmålet, hvor meget kapacitet har man til at smide i et projekt? Medarbejdekapacitet og tid.

     

    Og jo sådan en forretning som Mildt, det har selv også været noget omkring økonomi og drive forretning. Du kan jo ikke tage forretningen ud hver ev. eneste dag. Vi skal også drive vores forretning. Det, vigtigt, ikke implementerer en nyt ERP, det er at drive vores forretning. Så vi har råd til at få noget nyt ERP ind. Så det er der med, hvordan, hvis jeg skal have en succesfuld ERP-implementering, så skal jeg have det rigtigt funderet fundament. Men jeg skal også have den rigtige tilgang.

     

    Og jeg skal være 100 % afklaret med dem, implementerer for mig. Og så skal de have den kompetence, som stiller mig rigtig, rigtig godt, når jeg går i luft. Og det er det her med. En ting er, de kan IAB. Men jeg har også noget IKOMAS. Okay. Kan de så også finde ud af det? Eller har de de rigtige partner, som de har leveret projekter med? Og kan de levere på det? Det vil sige, det er...

     

    Det vil være råd nummer to. Og tre, er forudsat ikke, at man kommer nemt igennem. Forvent nogle vump, havesæt tiden til det. Men vær god til at handle på det. Sørg for, at man har en god aftale med sine leverandører. At man løbende er i dialog med dem omkring, hvor langt er vi i processen. Hvor er vi udfordret henne? Hvad har vi risiko? Hvordan mitigerer vi dem? Hvor er vi henne på vores økonomi osv.?

     

    Simon Holst Tøgersen (51:16.108)

    At projektet er i flow og at er styret. Og så få nogen med fra ERP-en. Lever en dødhedsledelse, så man kan tage beslutninger undervejs, hvis det gør ondt i jeres projekt. Få nogen med stjernerne.

     

    Fint. Tak for tre. Ja, det blev vist lidt flere ting, men det er jo svært bare lige at få ned til tre. Emil, du sætte tre gode råd for dit synspunkt?

     

    Emil Malinský Sahlin (51:46.715)

    Altså jeg vil sige sådan noget som forberedelse. Det er vigtigt. Altså forberedelsesfasen før du går i gang, der tror man ofte, at man måske ved det hele, har måske man sidder med sannheden, men det kan måske godt svare sig at få nogen ind ekstern, som har noget erfaring, du ikke selv sidder. Det ville nok være en anbefaling. Få nogen ind, der ved noget.

     

    omkring til dels det ERP-system du har med at gøre og det shop-system du har med at gøre. Det vil nok være én i den forberedende fase for simpelthen at lavet et overblik over hvad man skal der til for at komme fra der hvor du er helt fra migrering til det nye system. I forhold til ERP-levandør så vil jeg vælge nogen som man ved har erfaring

     

    med det man sidder med. Dvs. sidder du med en shop, så er det måske meget fint at arbejde sammen med en levandør, der har lidt erfaring med for eksempel Shopify eller hvad man nu måtte sidde med.

     

    Bågeholderi kunne man også sige. Få et ERP leverandør, kan levere hele pakken. Det vil sige nogen, kan det hele. Det er nok også godt givet ud, så man ikke skal til at have gang i flere på én migrering. Jeg tror umiddelbart, er det. jeg synes, den største det er, her med at have styr på et

     

    Simon Holst Tøgersen (53:27.692)

    Ja.

     

    Emil Malinský Sahlin (53:32.091)

    Du er nødt til at have styr på dit eget inden du kan forvente, andre har styr på det. simpelthen den forberedende ting, det er vigtigt. Du er nødt til at forberede dig ordentligt. Også måske gør dig nogle tanker om, hvor vil du gerne være henne om fem år eller om syv år? Hvad er målet? Hvorfor skifter man? Hvad er egentlig hele pointen i at skifte? Hvad er udfordringen? Hvad er gerne vil optimere på? Fordi hvis man begynder at få sat nogle ord på det, er man...

     

    så har leverandøren også en mulighed for at opfylde det og måske hjælpe dig til, hvordan kommer vi hen imod de her automatiseringer, og hvad det nu kunne være. Jeg tror, er det. har aflægning til det.

     

    Simon Holst Tøgersen (54:13.932)

    Altsiders? Altsiders? Hvorfor skal ERP udskiftning, være bøvlet? Jeg kigger på tiden, og vi har brugt omkring 55 minutter. tror, den længste podcast, har optaget. Og jeg kan mærke, at vi stadig har mere på hjerte rundt omkring i krogene. Så man kan sige tilbage til spørgsmålet. Vi har forsøgt at få det afklaret og få det uddydet. Ja, det er bøvlet, men vi fjerner nogle sten undervejs. Vi bruger noget tid på afklaringen på den projektplan fra start af.

     

    Men vi kan jo heller ikke neglisere at sige, at er bøvlet, ting kan være bøvlet, men vi har sat lys på, hvorfor tingene er bøvlet. Så kan man forsøge at bryde det ned i nogle stykker, og så gøre det mindre bøvlet. Ordet bøvlet kan vi nok bare ikke få ud af ligningen. Men man tager et skridt hen ad vejen og bruger nogle af de her erfaringer, komme på hver side af bordet, fra konsulentbordet og fra forretningsperspektivet. Det synes jeg i hvert fald har været virkelig givende.

     

    Så jeg er jo i fald på vej ind ad podcasten her, så tusind tak for det, ej Emil. Tak du havde lyst til at deltage. Og tak til dig Emil, fordi du også havde lyst til at deltage og nogle gode indspark og indblik i sådan en plamatering.

     

    Emil Malinský Sahlin (55:23.386)

    Sådan.

     

    Simon Holst Tøgersen (55:24.332)

    Så vil jeg bare sige tak til lytterne, for I har lyttet til det afslut. Vi kommer til at udkomme med flere afslut her efter, og vi har lige haft en, som sagt inden, lidt længere sommerferie, hvor vi ikke lige har fået lavet så meget inspiration. Det kommer vi til at gøre nu af forskellige emner. Lige fra ESG til digitalisering, til outsourcing, og også her vi har startet i København. kommer tilbage med flere emner snarest. Ellers tak for nu, og vi lytter ved. Hej.